Maanteeamet ehitab uue neljarealise lõigu oluliselt kitsama: lai tee paneb kihutama!

 (191)
Maanteeamet ehitab uue neljarealise lõigu oluliselt kitsama: lai tee paneb kihutama!
Foto: Kenno Soo

170 miljonit eurot maksev järjekordne Tallinn-Tartu maantee neljarealine lõik ehitatakse 1,2 meetrit kitsam kui senised standardid ette näevad. Kitsam tee peaks muuhulgas panema autojuhti paremini sõidukiirust tunnetama. Niisamuti jätab maanteeamet panemata ka ühe lisakihi teekatet, mida varasemalt on tehtud. Nimelt on amet välja arvestanud, et see tuleb peale kanda alles seitsme aasta pärast, nii pikendatakse remontide vahelist perioodi.

ERR-i uudisteportaal kirjutas, kuidas maanteeamet on uute Kose ja Võõbu vaheliste maanteelõikude kavandamisel võtnud aluseks Rootsi projekteerimisnormid, mis lubavad ehitada kitsama, 3,5 meetri laiuste radadega neljarealise maantee kui seda nõuavad majandusministeeriumi seatud standardid (3,75 meetrit).

Maanteeameti teede arengu ja investeeringute osakonna juhtivinsener Aivo Salum selgitas Ärilehele, kitsam neljarealine tee hoiab kokku 10 miljonit eurot. 6 miljonit eurot katendi laiuse vähenemisest 1,2 meetri võrra, 4 miljonit muldkeha laiuse vähenemisest 5,7 meetri võrra. Salum kinnitas, et kitsamast maanteest ohtu ei ole.

"Vastupidi, praeguseni ehitatud teed on liiga laiade katetega ja kutsuvad autojuhte kihutama. Hollandlaste käsiraamatu järgi ehitatakse isegi 3,5 meetri laiusi sõiduradasid Euroopas üksnes kiirteedel, meie aga kavandame esimese klassi teed. Autojuht tunnetab kiirust sõiduraja laiuse järgi ja mida laiem sõidurada, seda vähem tunnetab autojuht tegelikult kui kiiresti ta sõidab."

Salum kirjeldas veel, et teelõigu ääred on kavandatud laugete nõlvadega ning ohtlikumad kohad piiratakse, ohutusmeetmed hästi läbi mõeldud. Sarnaste põhimõtete järgi kaalutleb maanteeamet kõikide uute teede ehituse ja rekonstrueerimiste juures.

Uue lähenemisena jäetakse uue tee ehitusel teekatendile peale kandmata lisakiht, seda tehakse alles aastate pärast. "Kokkuhoid ei tähenda ilmtingimata koonerdamist," selgitab Salum taas. "Niinimetatud lisakihi ära jätmist ei toimu, see pannakse lihtsalt seitsme aasta möödudes peale. Sellega pikendame oluliselt remontide vahelist perioodi, sest naelkummide kulumise tõttu tuleb suurema liiklusintensiivsusega teedel niikuinii 7-10 aasta möödudes kulumisroobastega midagi ette võtta. Praegu paigaldatav konstruktsioon on arvutatud nii, et see peab kindlasti seitse aastat vastu."

Salumi sõnul saab kokkuhoitud 10 miljoni eest näiteks rekonstrueerida katteid mujal 28, 5 kilomeetri ulatuses või uusi kergliiklusteid 100 kilomeetri ulatuses.

Eelmisel nädalal sõlmis maanteeamet 38 miljoni euro suuruse lepinguettevõtetega AS GRK Infra ja Graniittirakennus Kallio Oy. Selle kokkuleppe alusel ehitatakse valmis Ardu ja Võõbu vaheline lõik uuest neljarealisest maanteest, mis alates 2022. aastast hakkab ühendama Kose ja Mäo praeguseks juba valminud 2+2 teelõike. Kauaoodatud suurprojekti kogumaksumus on eeldatavalt 170 miljonit eurot.

Vaata videost, kus täpselt ehitused algavad (allikas: maanteeamet).

EE konverents
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare