"Valitsuskabinetis tutvustatu oli laias laastus sama, mida rääkisin maksupettuste komisjonis eelmisel nädalal - mida võtta ette käibemaksupettustega, käibemaksu kontrollisüsteemiga üldisemalt. Ehk et vaadata, kuidas MTA käibemaksu laekumist täna kontrollib ja kuidas saaks seda teha paremini, eeldusel, et teatud parameetritega tehingute kohta oleks meil info automaatselt süsteemides olemas ja arvuti suudaks neid tehinguid ise risti kontrollid," rääkis Marek Helm. 

"Kindlasti veel käibemaksukontrolli tähtaegadest - on jäänud kumama ettevõtjate öeldu, et maksuamet venitab tähtaegadega. Ma rõhutaks ikkagi, et 94% käibemaksu tagastusnõuetest rahuldatakse kolme tööpäeva jooksul. Seega käib  jutt vaid 5-6%, kellele riigipoolne intressivaba periood pikeneks ühest kuust kahe kuuni." 

Helm lisas, et oluline teema, millest ei saa üle ega ümber on kütusesektor - valitsuskabinetis tutvustati selle olukorda ja mis on kütusesektori ettepanekutest saanud. "Meil on rahandusministeeriumiga lõpufaasis sellekohane analüüs. Seal on ka ideid, mis maksulaekumist niivõrd ei mõjuta, küll aga on olulised kontrolli tõhususe ja mobiilsuse osas.  Näiteks panna igasse aktsiisilattu MTA töötaja."

Helm rõhutas, et kuigi kohati tundub ettevõtjatele, et maksuameti ideed lähevad "üle võlli", siis tegelikult on nende eesmärk ikkagi süsteemi kaasajastada. "Meie kontrollisüsteem on üle kümne aastat vana, loodud siis, kui enamus deklaratsioone toodi paberil kohale. Käibemaksuga seotud infot tuleb viia elektroonsemaks, sellele pole alternatiive. IT-tehnoloogiat küll osad ettevõtted veel kardavad, aga minu arvates alusetult, sest arveinfo on ju praegugi olemas, lihtsalt süsteemid tuleb ümber häälestada. Kui rääkida andme- või maksusaladusest, siis ettevõtjad panku ju usaldavad, neil on väga palju infot kellelt kellele raha liigub. Ma arvan, et 20 aastat kogemust võiks panna ettevõtjat juba ka MTA-t usaldama," rääkis maksuameti peadirektor.

Valitsuse ootus on Helmi sõnul aga see, et MTA oleks veelgi efektiivsem, kuigi Eesti maksuamet on Euroopas juba täna efektiivseim - Euroopa Komisjoni analüüs ütleb, et MTA kulutab 34 senti 100 euro kättesaamiseks. "Teine näide on sellest, et me kogume hulgaliselt sama palju makse kui Lätis, kuigi sealne majandusruum on palju laiem."

"Rahalist eesmärki käibemaksu kogumise suurendamiseks me täna välja ei öelnud, meile anti aega täpsustamiseks."