Kalbur-F tegevdirektor Aksel Siemer ütles Eesti Päevalehele, et juhul kui kohus tühistab RAS Ookeani pankrotihaldurite palvel kalapüügilaevade ostu-müügi lepingu, ähvardab firmat pankrot ja selle 500 töötajat jääb teenistusest ilma.

RAS Ookean oli sisuliselt pankrotis juba 1994. aasta lõpust. Möödunud aasta 15. septembril võttis riigiaktsiaseltsi juhatus vastu otsuse nõustuda pankrotiga, mööndusega, et säilib Ookean-Ilmameri struktuur. See tähendas otsust, et laevu ei müüda üksikult, vaid kõik koos.

Laevad tuli päästa

Pärast RAS Ookeani pankroti väljakuulutamist seisis juhtkond probleemi ees, kuidas vältida laevade arestimist võlgade katteks. Aksel Siemeri sõnul, kes oli tollal Ookeani laevastikudirektor, oli ainsaks võimaluseks vahetada laevade omanikku ehk need maha müüa. Selleks tuli leida eesti kapitalil põhinev firma, millel ei ole maksuvõlga ja mille põhikiri näeb ette kalalaevade ekspluateerimist. Neile tingimustele vastas ainsana AS Kalbur-F.

Siemer, kellest sai pärast Ookeanist lahkumist nimetatud laevafirma tegevdirekor, ütles, et suure vaevaga õnnestus vormistada pangalaen, osta laevad ja vahetada välja vastavad tunnistused. "Kahel toolil, nagu mõned nüüd väidavad, ma päevagi istunud ei ole," kinnitas ta ja lisas: "Laevad, mis töötasid sellal Irmingeri merel, õnnestus päästa arestist ehk täielikust hävingust."

Viiest suurest supertraalerist vabanes üle poole aasta kestnud arestist viis, mis olid väga kehvas seisukorras ja mille remondiks kulus miljoneid kroone. Praegu on Kalbur-F kuuluvatest laevadest merel seitse, neli neist väljusid kodusadamast alles veebruaris. Kaks laeva on remondis ja peavad merele minema märtsis-aprillis. Laevade väljasaatmiseks on võetud 15 miljonit krooni laenu.

Siemer kurtis, et Eesti ajakirjanduses ilmunud artiklid on muutnud ettevaatlikuks laevafirma kreeditorid, kes ei ole küll veel laenuandmisest keeldunud, kuid raha ei saabu õigeaegselt. Laen on plaanis tasuda kalatoodangu müügist saadud rahaga.

"Kui laevade ostu-müügi leping tühistatakse ja meilt võetakse Ookeani pankrotivara katteks ära laevad, peame ise pankroti välja kuulutama, sest pole enam vahendeid, millest võlgu maksta," märkis direktor.

Koos vanade laevadega sai erafirma ka võlad

RAS Ookean pankrotihaldurid on avaldanud seisukoha, et laevad müüdi Kalburile liiga madala hinnaga. Siemer ei ole sellega nõus: "Me ei maksnud üksi nende vanade laevade eest 13,9 miljonit krooni, vaid võtsime üle ka Ookeani võlad, mis olid kulunud selle allüksuse Ookean-Ilmameri laevade remondiks ja varustamiseks. Peale selle maksime meremeestele ära Ookeani poolt maksmata palga ja tasusime arveid."

Laevade kohta mainis Siemer, et need olid ostmisel oma püügireise lõpetamas. "Nagu teada, ei too kalalaevad püügipiirkonnast lahkudes sentigi sisse, ainult kulutavad, samuti on väga kulukas järgnev remont," nentis ta, ja lisas: "Ookean ei remontinud oma laevu 1991. aastast peaaegu üldse."

Kalbur-F juhtide kinnitusel ei teadnud möödunud aasta juulis, kui laevad hinnati, veel keegi, et need müüakse AS Kalbur-F-le. Hinnakomisjoni aktid koostati hoopis tütarettevõtte Ookean-Ilmameri aktsiate hinna määramiseks. Süüdistusi laevadel olnud seadmete, samuti toodangu- ja muu varu kohta pareerib Siemer sellega, et nende tegelikku seisu ei teadnud keegi, sest inventuuri polnud aastaid tehtud ja kasutu varustus oli maha kandmata. "Nüüd on kuuel sadamasse saabunud laeval tehtud inventuur ja pilt on üsna masendav," märkis ta.

"Pankrotihaldurite ühene kinnitus, et AS Kalbur-F sai vara liiga odavalt, vajab põhjalikul analüüsil baseeruvat tõestust. Oleme nõus sel teemal arutlema ja vajadusel tegema ka tasaarveldusi, kuid alles pärast seda, kui kõik laevad on saabunud sadamasse ja neil täielik inventuur tehtud," oli Siemer kompromissialdis.

AS Kalbur-F on Eesti kapitalil põhinev erafirma, mille aktsionärideks on nii Ookeni juhtivtöötajad kui meremehed, samuti üks juriidiline isik. "Seni, kuni pole tasutud pangalaen, aktsionärid dividende ei saa," kinnitas tegevdirektor. Tema sõnul ei saanud ei enne ega pärast laevade ostu aktsionäridest mitte keegi aktsiaid juurde osta, kõik 900 aktsiat müüdi uutele aktsionäridele.

ülejäänud kolmkümmend laeva, mis RAS Ookean müünud või kinkinud, on Siemeri väitel omandanud väliskapital. Sajaprotsendiliselt Eesti kapitalil põhinev Kalbur-F annab Eesti majanduse koguprodukti kasvu vähemalt 220-240 miljonit krooni aastas, kinnitas ta.

"Kui kohus tühistab ostu-müügilepingu ja laevad lähevad tagasi Ookeani pankrotivara hulka, ei ole võimalik enam krediite saada ja laevad lõpetavad tegevuse. Et laev ei upuks ega reostaks keskkonda, on vaja valvet, varustust ja kohta sadamas või reidil. Kõik see maksab. Keskmine laeva seisupäev reidil on 15 000-20 000 krooni, sadamas 20 000-25 000," selgitas Siemer võimalikku asjade käiku. Ta tõi näiteks laevad Stralsund ja Eestirand II, mis seisavad Tallinna reidil möödunud aasta detsembri algusest ja on selle ajaga kahjustanud võlausaldajate huve vähemalt 2-2,5 miljoni krooni eest.

Siemeri kinnitusel ei olnud Ookeani laevade ostmisel Kalbur-F poolt tegemist mitte riigivara erafirmale ümberkantimise klassikalise juhtumiga, vaid sooviga päästa laevastik. Ta soovis ümber lükata ka vandeadvokaat Aivar Pilve väidet, nagu oleks Kalburi laevad arestitud. Tegelikult lasub neil vaid kohtumäärusega pandud müügikeeld. "Selline teade ei jää aga saladuseks ja kahjustab meie mainet igal juhul," oli ta nördinud, lubades tingimata edasi kaevata ka kohtuotsuse, juhul kui see tühistab laevade ostu-müügi lepingu.

SIRJE NIITRA