Londoni majandusdiplomaatide ühendus kohtus hiljaaegu Karan Bilimoriaga, kes on tuntud kui rahvusvahelise brändi Cobra õlu rajaja. 25 aastat tagasi puudusid India väikesest parsi kogukonnast pärit Bilimorial nii kapital kui ka sidemed. Tippülikoolide majandusprofessorite testid ennustasid tema äriidee kindlat läbikukkumist.

Nimelt oli Bilimoria märganud Suurbritannias ja mujalgi kiiret võidukäiku tegevaid india restorane ning sellest sündis mõte luua õlu, mis sobiks oma maitseomadustelt teravate toitude kõrvale. Tal ei olnud raha, et tasuda pruulikoja omanikule esimese õllepartii eest. Kuid sel oli noormehesse niipalju usku, et viimane sai krediiti. Nagu öeldakse - ülejäänu on juba ajalugu. Täna juhib peeriseisusesse tõstetud Bilimoria rahvusvahelist kontserni, mille tehased annavad tööd paljudele inimestele erinevates riikides, sealhulgas Indias. Ühiskondlikult aktiivsena on ta tõsiselt panustanud India ja Suurbritannia ärisidemete arendamisse. Eestis on kurdetud, et meie rahvusvaheliseks kasvavad ettevõtted viivad oma peakontorid mujale. Kuid Cobra õlu ja Karan Bilimoria on hea näide sellest, kuidas riik ettevõtjate rahvusvahelistumisest võidab.

Londoni rahvusvaheline äri- ja elukeskkond on kujundanud linnast ühe Euroopa tõmbekeskuse. Saatkonnale teadaolevalt on siin tegutsemas ligi nelikümmend Eestiga seotud ettevõtjat, neist pea pooled IT sektoris. Paljud neist kas juba müüvad oma tooteid või teenuseid rahvusvaheliselt või plaanivad seda teha. Tihtipeale ei aduta Eestis seda tohutut konkurentsi, millest neil tuleb läbi murda. Näiteks sai saatkond Tallinnast päringu, kus uudse toote leiutajad palusid Richard Bransoni kontakte. See võib toimida Eestis, et leiutaja astub oma tootega tippjuhi uksest sisse. Kuid arvestades neid tuhandeid üle maailma, kes soovivad saada Virgin Groupi asutaja tähelepanu, on selleks sisse seatud eraldi veebileht. Seda enam teeb rõõmu, et eestlaste loodud Transferwise on suutnud kaasata Richard Bransoni oma investorite hulka.

Transferwise kõrval teatakse märksa vähem teistest Londonis edukalt alustanud või juba pikemalt tegutsenud ettevõtetest. Nii avab Norris Koppeli asutatud idufirma Monese mobiilirakenduse kaudu loetud minutite jooksul Suurbritannia pangakonto ja saadab pangakaardi, millega on võimalik teha kõiki tehinguid nagu tavalise deebetkaardiga. Teenus muudab palju reisivate või lühemaks ajaks Suurbritanniasse tulevate inimeste elu märksa mugavamaks, võimaldades neile lihtsat ja kiiret ligipääsu igapäevapangandusele. Seetõttu on ettevõte saanud lühikese aja jooksul tuhandeid kliente. Mihkel Jäätma juhitav Realeyes on välja töötanud pilgujälgimise ja inimese emotsioonide mõõtmise tehnoloogia, mille abil saab analüüsida tarbijate reageeringuid reklaamklippidele.

2009.a asutatud ja kiiresti kasvava ettevõtte kliendiportfelli kuuluvad mitmed rahvusvahelised suurkorporatsioonid, tuntumatest nimedest näiteks Procter & Gamble, Philips ja Disney. Kahe tartlase, Riko Muttiku ja Risto Urbi loodud ettevõte PARiM on välja töötanud inglisekeelse tööjõu juhtimise tarkvara, mida pilootprojektina katsetab Briti riiklik tervishoiusüsteem. Tegemist on märgilise saavutusega, kuna tervishoiusüsteemi efektiivsuse tõstmine on brittide üks murekohti.

Samuti kasutab eestlaste väljatöötatud tarkvara Rio de Janeiro 2016 olümpiamängude korraldustiim. Agor Eiskopi asutatud Kiuto pakub all-in-one ehk kõik ühes koduautomaatika lahendusi, mida praegu paigaldatakse Londoni prestiižikas Kensingtoni linnaosas.

Suurbritannias on registreerinud oma ettevõtte Kaidi Ruusalepa ja Urmas Peikeri asutatud ning maailma esimest idufirmade investeerimis- ja kauplemiskeskkonda arendav Funderbeam. Sisuliselt luuakse idufirmade börsi, kuhu saab olema asja ka neil, kes sooviksid juhtinvestori kaudu panustada väiksemate summadega. Tegemist on vaid mõne näitega ning seda säravat nimekirja võiks üha jätkata.

Londonis tegutsevate Eesti ettevõtjate ühisnimetaja on nende rahvusvahelisus. Siinses konkurentsis läbilöömine on tohutu töö ja kordades suurem eneseületus, kui alustades ette kujutati. Seda enam on väärt aja jooksul tekkiv kogemus. Isegi kui idufirma ei kasva edulooks, saadakse seda üles ehitades ja investoreid kaasates väga häid õppetunde. Mitmed ettevõtjad on valmis Eestist tulijatega oma kogemust jagama. Teiseks tegutsetakse paljurahvuselistes meeskondades. Tavaliselt paiknevad firmade tootmis- ja arendusüksused Eestis, Suurbritanniasse on toodud peakontor või müügitiim, sest Londonis ollakse oma klientidele lähemal ja vähem sõltuvad Eesti lennuühendustest. Lisaks on brittide müügioskus klass omaette.

Kolmandaks on Eesti ettevõtjad hinnatud esinejad rahvusvahelistel konverentsidel. Neist ja nende firmadest kirjutavad maailma juhtivad väljaanded. Ehkki Transferwise on rahvusvaheline ettevõte, viitab Financial Times firma kontorisse ehitatud saunale kui märgile, et asutajad on eestlased. Seega annavad ettevõtjad suure panuse Eesti rahvusvahelisse mainekujundusse.

Saatkond näeb Eesti ettevõtjate tulekut Suurbritanniasse kui kasvavat trendi. Kindlasti aitab sellele kaasa novembri lõpus avatud uus koostööplatvorm UK-Estonia TechLink, mida haldab Briti saatkond Tallinnas. Suurbritanniasse on laiendamas oma tegevust ka Briti-Eesti Kaubanduskoda (BECC), mille fookus oli senini Eestis. 11. detsembril Londoni saatkonnas toimuva BECC UK avaürituse aukülaline on Marina Kaljurand. Välisministri osalus annab ühtlasi märku, et riik väärtustab meie ettevõtjate tegevust, kes loovad kalleid ja tarku töökohti ning kelle rahvusvaheline kogemus aitab teha Eestit suuremaks.