Kuulsus ei tahtnud Women?s Tennis Associationi uut tegevjuhti ainult viisakalt õnnitleda. Tal oli Scottile selge sõnum: ?Tahame rohkem turundust, rohkem reklaami ja rohkem raha kui mehed!?

Scotti sõnul lõpetas kirja väike naerunägu. Sõnumi tõsiduses ei saanud kahelda: tähed ei olnud oma ala olukorraga rahul ja tahtsid, et Scott seda parandaks.

Naiste tennis pidanuks tollal hoogsalt arenema. Serena ja tema õde Venus andsid ainest suurteks pealkirjadeks nii tenniseplatsil kui ka väljaspool. Tänu neile tuli juurde uusi fänne. Naiste tennises oli seksikaid tähti ja suuri rivaliteete, nagu võis näha ka pühapäeval lõppenud Prantsuse lahtistel meistrivõistlustel. Kuhu aga jäid sponsorrahad?

Allakäigu lõpp

?See oli masendav,? ütleb veteranmängija ja maailma esireket Lindsay Davenport. ?Meil olid suurepärased mängijad ja palju põnevust, kuid keegi ei rahastanud.?

Kaks aastat hiljem mängijad Scottile enam nõudmisi ei esita. Selle asemel kirjutavad nad tema arvele WTA juhtimise allakäigu peatamise. Sel aastal sõlmis WTA Sony Ericssoniga kuue aasta pikkuse, 88 miljoni dollarilise sponsorlepingu ? kõigi aegade suurim reklaamleping naiste spordis ja tennises. Teiste värskete rahastajate hulka kuuluvad USA jaemüüja Bed Bath & Beyond ning spordijoogitootja Gatorade.

?Alates 1992. aastast (mil ma alustasin) kuni 2002. aastani nägime paljusid tegevjuhte,? räägib Davenport. ?Ma ei tundnud kunagi, et oleks tugev liider, kes suudaks mängijatele vastu vaielda, kui need eksivad, ning läheks turule ja usuks sellesse, mida me müüme. On kena näha vahelduseks kedagi, kes pidevalt tegutseb ja suudab suuri sponsoreid leida.?

Ideaalne kombinatsioon

Loomulikult ei ole ka Maria Sarapova esiletõus kahjuks tulnud. Möödunud aasta Wimbledoni turniiri võitja on modellivälimusega suurepärane tennisist ? rahastajatele ideaalne kombinatsioon. Ta on sõlminud 23 miljoni dollari eest lepinguid ka Canoni, Motorola ja Hondaga.

Kunagine professionaalne tennisemängija Scott tuli WTA-sse pärast seda, kui ta oli olnud aastaid meeste Association of Tennis Professionalsi (ATP) juhtkonnas. Tema eelkäija WTA-s, endine Nike?i juhtivtöötaja Kevin Wulff, lahkus ametist 18 kuu järel. Ta jättis Scottile võtmesponsori Sanex kaotamisega tekkinud mured ? tänu sellele langes WTA tulu 40%. Lisaks kannatas organisatsioon juhtimisprobleemide ja eelarvepuudujäägi pärast.

Harvardi vilistlane Scott võt-tis töö üle, teades, et peab tegema kolme asja: korrastama organisatsiooni struktuuri, parandama turundust ja taastama mängijate usalduse.

?WTA-l oli suurpärane toode, mille potentsiaali ei suudetud ära kasutada,? tõdeb ta. ?Naiste tennis on mitmes mõttes meeste omast huvitavam.?

Kõigepealt vähendas ta WTA juhatuse ? vastuoluline kooslus endistest ja praegustest mängijatest ning turniiride esindajatest ? liikmete hulka, tugevdades samas oma volitusi. Seejärel tõi ta appi Harvard Business Schooli uurimisrühma.

Uuring leidis WTA struktuuris tõsiseid vigu ning analüüsis kurnava 11-kuulise turniiritsükli mõju mängijatele. See soovitas, et mängijad, kellest paljud osalevad tuuril teismelisepõlvest, vaataksid oma karjääri kaugemas perspektiivis. Lõpuks soovitas see WTA-l võtta kasutusele mõõdetavate eesmärkidega pikaajalise strateegia.

Veidi pärast tööleasumist kutsus Scott kokku 15 tippmängijat. Nagu Williams, tahtsid ka nemad rohkem turundust ja reklaami.

Käsi peseb kätt

Scott vastas väljakutsega: kui mängijad tahavad suuremaid sponsorlepinguid, peavad nad spordiala rohkem reklaamima. Enne suuri matše muutuks pressikonverents kohustuslikuks ning nad peaks potentsiaalsete sponsoritega kohtudes oma tähesära tennise arendamiseks rakendama.

?Maine järgi olete ärahellitatud ja ligipääsmatud,? rääkis ta. ?Viskan teid kookonist välja.? Kõik, mis naiste tennist edendada aitab, on seda väärt, leiab Davenport. Eriti viimastel aastatel, kui teised spordialad, nagu jalgpall on naiste seas populaarseks muutunud. ?Noored tüdrukud võivad valida muu ala kui tennise,? ütleb ta.

Kui mängijatelt nõutakse rohkem turundustööd, siis kuidas mõjub see nende sportlikele saavutustele? Scott möönab, et konflikt on olemas. Ta toob näiteks Williamsi õdede tiheda ajakava. Neil on oma tõsielusaade ning nad tegelevad moeloome ja näitlemisega.

?Kaks päeva enne olulist turniiri, kui teised trenni tegid, olid nemad oma raamatuga Oprah Winfrey Show?s. Finaali nad välja ei jõudnud.? Scott lisab: ?Mida rohkem nad teleris esinevad, seda laiem on meie vaatajaskond. Nad muutuvad suuremateks staarideks ja see tuleb tennisele kasuks. Kuid minu meelest mõjub see nende mängule halvasti.?

Turundus uuele tasemele

Sel kevadel käivitunud programm Pro You peaks aitama mängijatel oma karjääri juhtida. 50 tippmängijat veedavad päeva, õppides finantsplaneerimise aluseid, eneseturundust, meediaga suhtlemist ja turniiriäri põhimõtteid.

Davenporti sõnul peaks põhisõnumiks olema, et noored mängijad ei tohi oma perekonna finantssurve pärast üle pingutada. ?Kui teismeline tüdruk peab kogu peret ülal, on raske talle öelda, et ta asja rahulikult võtaks,? ütleb ta. ?Tuleb lihtsalt loota, et teda ümbritsevad inimesed tema huvidega arvestavad.?

Scott peab üheks eesseisvaks väljakutseks naiste tuuri struktuuri muutmist. Scotti meelest võiks hooaega kahe nädala võrra lühendada ja luua neljast või viiest turniirist koosneva ?superklassi?, et näidata tippmängijaid omavahel võistlemas: ?Eesmärgiks on luua kõrgeklassilisem toode, mida ka kõrgeklassiliselt koheldaks. Ma näen võimalust viia meie turundus uuele tasemele.?

Copyright Financial Times Group, tõlkis Erik Aru

Tõsine töörügaja

Keskväljakult kesklavale

?? Päev pärast 18. sünnipäeva ja pikka ühes New Yorgi ööklubis veedetud õhtut saatis Maria Šarapova (pildil) mööda lugematuid intervjuusid andes. Pärast seda tormas ta fotosessioonile ajakirjale People, mis oli valinud ta maailma 50 ilusaima inimese sekka.

?? Kõik see oli töö, töö, töö ? isegi ?lõbu? osa. Õhtuse peo korraldas WTA uus sponsor Sony Ericsson.

?? Pidu, intervjuud, fotod ? kõik oli osa sporditurundusfirma IMG korraldatud kampaaniast, mis peaks Šarapova veelgi kindlamalt tavateadvusesse viima.

?? Šarapova, kes näib enesekindel ja professionaalne, hellitatud tennisejõmpsika trikkideta, tunnistab, et tal on ?väga imelik? mõelda endast kui brändist. Samas teab ta väga hästi, milline see bränd on: ?Ma tahan olla, nagu ma olen. See tähendab meistri omadustega inimest.? Ta ei varja oma auahnust. 16-aastaselt sõdis ta WTA reeglite vastu, mis piirasid alla 18-aastaste mängijate turniiride arvu: ?Kui kuhugi tõmmatakse joon, siis mina tahan olla teisel pool seda joont.?

?? Šarapovat pommitati pärast Wimbledoni turniiri võitu pakkumistega, kuid IMG strateegia oli sõlmida lepingud käputäie sponsoritega, et ta saaks keskenduda treeningutele.

Eesti

Tennisemängust elatuvad vähesed tipud

?? Tennisemängijaid, kes suudavad auhinnarahade ja sponsorsummade toel tegutseda, on Eestis käputäis. Meestest kuulub nende hulka Mait Künnap. ?Kui tahad raha teenida, pead ikka väga hea olema,? tõdeb Eesti Tennise Liidu peasekretär Ilona Poljakova.

?? Parimad noormängijad saavad alaliidu kaudu riigilt toetust, lisaks rahastavad neid klubi, sponsorid ja vanemad. Poljakova sõnul piisab sellest, et aastas 10?14 turniiril osaleda ? lähinaabruses on tasemega võistlusi suhteliselt palju. Täiskasvanutel on aga juba keerulisem.

?? Auhinnarahadega on Eestis kitsas ? noortele toimub siinmail igal aastal neli turniiri, kus võitja viib koju 5000 krooni, kaks alla 14-aastastele ja kaks noorematele kui 18-aastastele. Lisaks veel Eesti meistrivõistlused, mida rahastatakse osavõtumaksudest ja Tallinna linna toetusest.

?? Täiskasvanute kommertsturniire toimub Eestis kaks, Nõmme ja Saaremaa lahtised meistrivõistlused. ?Et olla sponsoritele atraktiivne, peaks siinsete võistluste mängutase ikka märksa parem olema,? arvab Poljakova.