A Le Coqi arendusdirektor Peep Akkel rääkis toidutööstuse pressikonverentsil joogitööstuse viimase aja trendidest.

"Positiivne on see, et oluliselt on hakanud kasvama väikeste tootjate osakaal. Kasvu saame täheldada 2014. aastal ja eriti õllede osas. Eelmisel aastal tuli juurde 15 ettevõtet ja nendest 13 on segmendis, kus töötajate arv on alla kümne," rääkis ta. "Nende osakaal ei ole suur, hakkab jõudma 1% juurde, aga käibest on nende osakaal 3% ja kindlasti on sellel positiivne mõju tarbijale."

Akkeli sõnul on teine joogitööstust mõjutav trend tervislikkus ja tarbijahoiakute muutumine, mis kujundab turgu oluliselt ümber. "Kui siiani on toimunud võitlemine suuremate mahtude suunas, siis nüüd on võimalik tagada edu aktiivse tootearendusega. Mis tähendab, et tooteid tuleb juurde, vähendades küll efektiivsust, kuid aidates hoida turgu atraktiivsena. Tarbijale ei sobi enam igal hetkel sama toode. Ta soovib hommikul esimest, lõunal teist ja õhtul kolmandat toodet."

Sisemaine tarbimine kahaneb

"Ainus toode, mille sisemaine tarbimine on kasvanud on vesi, mille turg on kasvanud neli aastat järjest. Kahanemine on suures osas alkoholi poolt ja karastustusjookidest," ütles Akkel.

"Põhjus on nii aktsiisipoliitikas kui ka inimeste tervislikumates harjumustes. Uus generatsioon on väiksem ja nende tarbimisharjumused on mitmekesisemad."

"2016. aastat on enim mõjutanud Lõuna-Eesti piirikaubandus. Trend on see, et aktsiisi tõstes on maksuraha juurde tulnud, kuid eelmine aasta me jõudsime sinna, kus 15% maksutõus enam ei kasvatanud maksude laekumist. Kui me vaatame viimast 21 kuud, siis 14 kuul on aktsiisilaekumine olnud väiksem kui eelmisel aastal samal perioodil. Joogitööstuse selge sõnum on, et me oleme läinud üle tasakaalupunktist, kus need meetmed ehk aktsiisi tõstmine ei aita kaasa maksude suuremale laekumisele. Tuleks teha analüüse ja võtta hoogu natukene maha," rääkis Akkel.

"Ei ole normaalne, et inimene sõidab mitmekümne kilomeetri kaugusele, et käia Lätis kaupluses," ütles ta. Esitlusele segas vahele Atria Eesti juhatuse esimees Olle Horm, öeldes: “Kuna meie tehas asub Valgas, siis visuaalsel vaatlusel võin öelda, et meie elujõulise kollektiivi autoninad on kõik reede pärastlõunal Läti suunas.”

"Kui me tegime 20 aastat tagasi investeeringud uutesse tehnoloogiatesse, siis oli kohapealne turg 20% suurem," jätkas Akkel. "Kuna turg väheneb, siis muutub väiksemaks ka konkurentsivõime teiste riikidega. Võimalused on ekspordis, kuigi toit ja jook on sellised valdkonnad, kus tarbija eelistab kodumaist kaupa. Eksporti on võimalik kasvatada. Tuleb olla aktiivne, eristuda ja panustada väiksematele tootekategooriatele."