Orlen mõjutab enda väitel viiendikku Eesti kütuseturust. Paljud kütusemüüjad, suurimatest näiteks Olerex, tarnivad kütust Mažeikiai rafineerimistehasest. Olerex on ka Orleni kliendikaardi, nn Flota-kaardi ametlik esindaja Eestis, mis tähendab äriklientidele mugavust arvete tasumisel pärast partnertanklatest kütuse tankimist.

Usutluse juures olevad fotod on tehtud Poolas Płocki linnas paikneva peakontori esiselt ning põhifotol on taamalt paistmas tühine osa rohkem kui tuhandel hektaril paiknevast rafineerimistehasest. (Tehase territooriumil oli pildistamine kahjuks keelatud.)
Fotod on võetud mai keskpaigas, mil Delfil õnnestus tehase territooriumil viibida koos Olerexi õppereisist osavõtjatega. Küsimustele vastas suurettevõte vähese etteteatamise aja tõttu aga meili teel ning palus vastajaks panna tagasihoidlikult "pressiosakond".

Ei ütleks, et Eestis Orlen laiemalt tuntud on, võibolla alustuseks seetõttu küsimus, kui palju naftatöötlemistehaseid Olrenil on ning millistes riikides need paiknevad?

PKN Orlen tegutseb Poola, Leedu, Tšehhi ja Saksamaa turul, kuidettevõtte peamised naftatöötlemistehased asuvad Poolas - Płockis, Trzebinias, Jedliczes, samuti Leedus Mažeikiais ning Tšehhis - Litvínovis, Kralupys ja Paramos.

Millistest riikidest pärineb teie tehastes töödeldav toornafta?

Orleni Grupi rafineerimistehaste toore tuleb peamiselt Venemaalt.Vene toornafta tarnitakse Płocki, Litvínovi ja Paramo tehastesse Sõpruse naftajuhtme kaudu. Orleni Leedus paiknevasse tehasessetarnitakse naftat Būtingė mereterminali kaudu.

Venemaalt ostsime eelmisel aastal 93% toornaftast. Samas töötleb Tšehhi Kralupy tehas peamiselt Vahemerelt tarnitavat toornaftat ningka Płockis töötleme aeg-ajalt kerget naftat, mis pärineb Põhja-ja Vahemerest.

Kas Orlenil on ka mõni enda naftaplatvorm, kust naftat ammutate?

Orlenil endal ühtegi naftaplatvormi pole.

Kuidas olete rahul Mažeikiai rafineerimistehase ostuga? Enne selle soetamist oli tehases tulekahju, pärast ostu keeras Venemaa naftajuhtme kinni ning toornafta tuleb tarnida mere kaudu. Mida plaanite tehasega teha? Saan aru, et tehas on pikka aega toonud kahjumit ning on põhimõtteliselt müügis?

Tegeleme praegu Leedu strateegia välja töötamisega. Meid nõustava Nomura Panga raport koos soovitustega valmib pärast turuanalüüsi ja läbirääkimisi potentsiaalsete partneritega, kes on teinud ettepaneku esialgsete ostupakkumiste esitamise tähtaeg edasi lükata.

Veelgi enam, PKN Orlen on palunud Nomura Pangal teha täiendavaid uuringuid. Leedu tehase tulevik on kontsernile oluline strateegiline otsus ning PKN Orlen on hoolimata varem välja kuulutatud ajagraafikust valmis tegema kõik, et uurida Mažeikiai investeeringu äriperspektiive.

Plaanime Mažeikiai naftatehast puudutava otsuse teha käesoleva aasta teises kvartalis.

Nomura Panga projektiga paralleelselt oleme astunud samme Leetu tehtud investeeringu efektiivsemaks ja kasumlikumaks muutmiseks. Selle tulemusena on Orleni tulemused Leedus paranenud - esimeses kvartalis teenis ettevõte põhitegevuselt 100 miljonit Poola zlotti (25,6 miljonit eurot) kasumit, mis on 203 miljonit zlotti enam kui aasta tagasi samal ajal. Orlen Lietuva peab toodete logistika parandamise osas läbirääkimisi Leedu valitsusega ning on näha, et läbirääkimised annavad tulemusi.

Rääkides logistikast. Kas teie hinnangul on Läti ja Leedu raudteefirmadel hinnakartell või mitte?

Me ei kommenteeri Läti ja Leedu raudteefirmade hinnapoliitikat. Meie hinnangul on raudteetariifid Leedus kindlasti liiga kõrged ning me peame kõnelusi veenmaks meie partnerit hindu alandama.

Eestisse tarnitakse arvestatav osa müüdavatest autokütustest just sellest tehasest. Kas te teate, kui suur osa teil Eesti kütuseturust umbkaudu on ja kes on teie kõige suuremad edasimüüjad Eestis?

Meil on Eestis 20protsendiline turuosa. Koostööd teeme rohkemkui 200 kliendiga, kuid me ei saa nimetada nimesid, kuna tarnelepingud on konfidentsiaalsed.

2008. aastal kirjutati, et PKN Orleni tanklakett võib tulla Eesti turule. Kas Orlenil on praegu ambitsioone seoses Eesti kütuseturuga või on see liiga pisike ja juba ära jaotatud?

Me analüüsime pidevalt võimalusi investeerimaks turgudele, kus me tegutseme. Tegevuse arendamine Balti riikides sõltub eelkõige otsusest, mis puudutab Leedu naftatöötlemistehase tulevikku.

Millised on Orleni lähiaja plaanid ja suuremad projektid?

2010. aastal suutis PKN Orlen edukalt täita kaks aastat tagasipaika pandud strateegia. Ettevõtte tegi oma ajaloo parimad finantstulemused. Tegevuskasum oli mullu 3,1 miljardit Poola zlotti (0,8 miljardit eurot) ning puhaskasum jõudis 2,5 miljardi zlotini (0,64 miljardit eurot). 

Ettevõtte käive kasvas eelmisel aastal 23 protsenti, samas kui tegevus- ja puhaskasum olid vastavalt 2 miljardi ja 1,2 miljardi zloti võrra suuremad kui 2009. aastal.

Kontserni müügimaht ületas esmakordselt 34 miljoni tonni piiri,kusjuures surim kasv tuli jaemüügisegmendist. Eelmisel aastal kasvatas Orlen Grupp töödeldava toornafta mahu 28 miljoni tonnini.Eriti tähelepanuväärne on fakt, et Leedu Mažeikiai rafineerimistehas kasutas esimest korda kümne aasta jooksul ärakogu oma tootmisvõimsuse.

See andis meile hea positsiooni liikuda edasi strateegia teise etapiga, mille eesmärgiks on mitmekesistada veelgi PKN Orleni tegevust. Protsess on pikk ning eeldab suurt kapitalikulu, kuna oleme otsustanud ära kasutada meie potentsiaali energiatootmises, samuti naftamaardlate arendamisel ja toornafta ammutamisel. Lisaks kavatseme aktiivselt edasi arendada kildagaasi maardlate projekte, mis tõotavad olla väga perspektiivikad.

Eestis elatakse igat autokütuse hinnatõusu väga valulikult üle. Milliseks kujuneb teie hinnangul nafta ja bensiini hind näiteks viie aasta pärast? On ju teada, et varud aasta-aastalt ammenduvad ning tarbijaid tuleb üha rohkem juurde? Ühesõnaga, milline on kogu maailma puudutav kütuseturu perspektiiv teie hinnangul?

Nafta hind kujuneb rahvusvahelistel kaubabörsidel ja seda mõjutavad ka valuutakursid, eelkõige USD kurss teiste valuutade suhtes.Seetõttu on pikemas perspektiivis autokütuste hindu väga raske prognoosida.