„Pakkumislehtede ärimudel on WIN-WIN-WIN mudel, kus võidab tarbija, äriklient ja teenusepakkuja. 50% allahindlus kogu hinnakirjast on ju väga tore, kuid ärikliendi seisukohalt peab ta selle allahindluse tagasi teenima. Väga hea pakkumine on pakkumine, mis on kasulik nii lõpptarbijale kui ka ärikliendile. Selleks peab mõistma ärikliendi äri,“ räägib ühe sellise pakkumistelehe Deal24.ee tegevjuht Ingvar Kupinski.

Eestis on hetkel terve rida pakkumislehti nagu Deal24.ee, Cherry.ee, Seller.ee, Niihea.ee, Minuvalik.ee, kes kõik pakuvad igapäevaselt mingit toodet või teenust poole võrra alla hinnatuna. Näiteks võib osta mõne restorani 300 kroonise kinkekaarid poole hinnaga või muretseda omale SPA pakett 44% allahindlusega. Igapäev uus pakkumine, iga päev ülisuur allahindlus.

Seller.ee juht Raido Tapfer räägib, et pakkumislehtede populaarsuse taga on tõenäoliselt uudne ärimudel ja selle eelised. „Päevapakkumiste lehed on sisuliselt reklaamikanalid, millest võidavad kõik - ettevõtted, tarbijad ja päevapakkumislehed. Seller.ee teenimiskoht on kliendiga eelnevalt kokkulepitud protsent müügitulemusest,“ selgitab Tapfer.

Paratamatult, eriti vaadates pakkumislehtede tekkekiirust ja -tihedust, tekib võrdlus mõned aastad tagasi nagu seeni pärast vihma tekkinud sendioksjoni veebilehtedega. Pakkumislehti pidavad firmad aga on kategooriliselt võrdluse vastu, nimetades nende toodet reklaamiks ning viimast hullust pettuseks.

„Võrdlus sendioksjonitega on minu arvates kohatu, sest sendioksjonite teenuste sektoris peteti tihti tarbijat.“ leiab Kupinski. Tapfer lisab, et sendioksjonite ja päevapakkumislehtede ärimudelid on väga erinevad. „Kui sendioksjonite ärimudelis võib tõmmata paralleele hasartmängurlusega, siis
päevapakkumislehtede põhifunktsioon on uudne ja eelistega reklaamikanal milles pole
kaotajaid. Ainukene seos nende kahe vahel on kiire kasv ja turu täitumine,“ räägib Seller.ee esindaja.

Sama meelt on ka Cherry.ee juht Priit Tomp, kes sõnab, et daily deal mudelit ei saa kindlasti panna ühte patta sendioksjonitega, mis olid tugevalt scami-hõngulised ning sattusid seetõttu meedia fookuse alla.

„Cherry pakub ettevõtetele selgelt väärtust – viime kliendi uksest sisse ning oleme samal ajal tulemuspõhine ja mõõdetav,“ selgitab Tomp.

Just nii nimetavad oma äri kõik osapooled – reklaam. Tegemist olevat lehega, mis ongi peamiselt reklaamikanal ettevõtetele, ostuleht kliendile ning samuti tarbijauuringuid võimaldav keskkond. MinuValik.ee leht ongi just ennast eristamas uuringutega. Kuressaares baseeruv firma, pakub oma klientidele lisaks reklaamile ja müügile ka tarbijauuringuid.

Priit Tomp räägib, et Cherry kontseptsioon on uudne ning hõlpsalt mõõdetav müügi- ja reklaamikanal ettevõtete toodetele/teenustele. „Ühtlasi on majanduslikult raskel ajal on CPA marketing väga heaks reklaamivõimaluseks paljudele ettevõtetele. Kusjuures väiksemate ettevõtete jaoks on see parim viis enda teenus või toode tarbijani viia. Samal ajal pakume lõpp-tarbijatele mahlaseid elamusi, mida perega või sõpradega soodsa hinnaga nautida. Sisuliselt on siiski tegu mudeliga, kus kõik võidavad - see ongi peamine põhjus, miks Cherry ja nimetatud ärimudel populaarseks sai,“ räägib Tomp.

Ainsana soostub oma ärimudeli numbrilist poolt avama kõige vanem pakkumiste leht, hetkel turuliidri positsiooni hoidev Cherry.ee. Kõik muud firmad kinnitavad, et tegemist on nii ärisaladusega, kui konfidentsiaalse infoga.

„Cherry teenib protsendi iga müüdud voucheri pealt. Tänaseks on müüdud üle 50 000 voucheri ning käive ületanud 10 miljoni krooni piiri. Rentaablus sõltub eelkõige ettevõttest endast: brändi tuntusest, pakutavast tootest/teenusest, hinnakirja ja müügihinna suhtest, auditooriumi suurusest jne – läheneme sellele küsimusele paindlikult, arvestades võimalikke müügiprognoose, ettevõtte eesmärke ja palju muud seesugust,“ räägib Cherry.ee juht

Konkurents on sellel alal tihe ning pakkumised peamiselt keskendunud pealinna ja suuremate asumite keskseks. Võrreldes muu maailomaga on Eestis siiski konkurents osapoolte sõnul veel väike. Deal 24 juht leiab, et varsti hakkavad väiksemad lehed kaduma või konsolideeruma.

„DEAL24 grupi ettevõtted on hetkel 29 riigis ja me näeme kõikides maades pakkumislehtede arvu kiiret kasvu. Kasv on tingitud eelkõige näiliselt väga lihtsast ärimudelist ja tehnilisest lahendusest. 29 riigi praktikale tuginedes julgen ennustada, et 6-12 kuu jooksul panevad palju väiksed tegijad oma teenuse kinni. Väike turg, piiratud arv ärikliente ja vajadus investeerida korrastab seda ärivaldkonda kiiresti,“ räägib Kupinski.

Antud teenus on jätkusuutlik senikaua, kuni pole midagi paremat välja mõeldud ehk nagu iga teenusega, peab ka pakkumislehti pidevalt arendama ja uusi suundasid katsetama, leiavad osapooled.

„Kuidas ja kuhu päevapakkumislehe mudeliga areneda võib näitab tulevik. Peale jäävad need, kes panustavad võrdselt nii kvaliteeti kui arendusse. Konkurentsieelise huvides
jätaks Seller.ee planeeritavad arengusuunad hetkel veel saladuseks,“ mainib Seller.ee juht.

Cherry.ee juht mainib, et nii nimetatud Offline-to-Online reklaam on läbi interneti ajaloo üks kiiremini kasvavaid segmente, mis areneb erinevates suundades ja erinevatesse nishshidesse.

„Kuhu plaanib Cherry laieneda lähitulevikus jääb saladuseks, kuid oleme asetanud tugevalt rõhu just tootearendusele ja plaanime leida huvitavaid lahendusi internetireklaami ning –ostlemise turul,“ kinnitab Tomp.