“Kõige tähtsam on kliendile pakkuda mugavamat teenust. Tahame, et ooteaeg lüheneks ja kaoks praegune närvilisus sadamates. Eriti puudutab see pühapäevareisijaid, kes kardavad laevast maha jääda,” ütles konkursil osaleva Saaremaa Laevakompanii nõukogu liige Aivar Jõgi. “Piletihinna odavnemisest pole mõtet rääkida, sest reguleerimise hoovad jäävad ministeeriumi ja valitsuse kätte.”

Riigihange toimub liinivedude korraldamiseks Heltermaa-Rohuküla, Kuivastu-Virtsu ja Sõru-Triigi parvlaevaliinidel ajavahemikuks 1. jaanuarist 2005 31. detsembrini 2014. Tänaseks on pakkumise dokumendid välja võtnud Saaremaa Laevakompanii, Tallink ja Baltic Group International Shipping.

Alustati tankipraamidega. “Meie osaleme. Alustasime kümme aastat tagasi nõukogudeaegsete tankide ülevedamiseks mõeldud praamidega ja oleme selle ajaga saanud väga hea kogemuse,” ütles Jõgi. “Meil on selge visioon, kuhu edasi liikuda, ja tehtud uuring, millised peaksid olema reisijateveo standardid Väinamerel.”

##Saaremaa Laevakompanii pakub teenust Saksa laevadega. Konkursivõidu korral toob SLK liinidele veel uuemad ja paremad laevad, sest nõudlus kasvab. Plaanid ja arengukava suunad jätab Jõgi välja ütlemata, sest konkursil ei osale nad üksinda.

“Praegu valmistame ette pakkumist ja seepärast ei tea veel 100-protsendiliselt, kas sellel ka osaleme. Võin 99-protsendilise kindlusega öelda, et osaleme,” ütles Tallinki grupi juhatuse liige Kalev Järvelill.

Tallinki kogemus on Järvelille sõnul arvestatav ja ta usub, et Tallink suudab reisijatele ka saarte liinidel head teenust pakkuda. “Kõige tähtsam on ikkagi saarte ja mandri vahelise liikluse järjepidevuse säilimine. Kui Tallink selle konkursi võidab, tahab firma vähendada ooteaega ja järjekorda.”

“See on normaalne, et Tallink osaleb. Enamik firmasid soovib ennast laieneda ja suuremat kasumit teenida. Otsime praegu sobivaid laevu. Maailmas on laevu palju, aga kõik oleneb siiski laevade hinnast ja seisukorras,” lisas Tallinki grupi juhatuse liige.

“Saarte elanikele on vaja pakkuda võimalikult soodsaid ülesõiduvõimalusi ja selleks riik doteeribki praamiliine. Selle suurusest sõltub reiside sagedus, pileti hind ja see, millised laevad sõidavad. Kui dotatsioon kaoks, tõuseksid hinnad väga kõrgeks,” lisas Järvelill.

“Võtsime pakkumise välja, sest meil on sellega seoses mõningaid mõtted, aga enne 25.veebruari ei taha sellest rääkida,” ütles Baltic Group International Shipping OÜ juhatuse liige Rein Merisalu.

Riigihanke korraldamine ei tähenda majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhataja Margit Markuse sõnul seda, et ministeeriumil oleks pretensioone SLK vastu. Eelmine leping lõpeb ja seepärast korraldatakse uus konkurss.

Dotatsioon pole teada. Riigihanke korraldamise mõte ja eesmärk on leida suuremahulise lepingu puhul kümneks aastaks parim ja odavaim pakkumine. “Dotatsiooni kohta ei oska midagi öelda, see sõltub riigikogust.

Ei oska ka prognoosida, milline on see aastal 2004 või 2005. Ma arvan, et kui konkursi võitja saab liinide opereerimise õiguse kümneks aastaks, on see optimaalne aeg,” lisas Markus.

Pakkumises on kirjas, et osaleval firmal peab olema omakapitali vähemalt viis miljonit krooni ja reisiparvlaevadega meretransporditeenuse osutamise käive viimasel kahel aastal vähemalt 50 miljonit krooni.

Samuti nõutakse, et 1. novembril 2004 peab firmal olema ette näidata viis jääklassiga reisiparvlaeva. Inimeste ja autode ülevedu peavad laevad alustama 2005. aasta esimesest päevast alates ja pakkuma teenust kuni 2014. aasta lõpuni.

Saaremaa Laevakompanii laevastikus on hetkel kümme parvlaeva: Tehumardi, Harilaid, Kõrgelaid, Koguva, Hiiumaa, Vardo, Regula, Ofelia, Scania ja Viire. Viimaste aastate jooksul on Saaremaa Laevakompanii andnud tööd keskmiselt 200-le inimesele.

Saaremaa Laevakompanii asutati 1992. Kuni 1994. aasta suveni tegeles SLK kaubavedudega.

1994. aastal võitis Saaremaa Laevakompanii konkursi saarte ja mandri vaheliste parvlaevaliinide opereerimiseks ja alates 1. oktoobrist 1994 on Saaremaa Laevakompanii põhitegevusalaks reisijate ja sõidukite vedu parvlaevadega.