Pindi kinnisvara 2017. aasta toitlustuspindade turuanalüüs näitab, et vanalinn ja südalinn on endiselt väga nõutud piirkonnad. Valdavalt pindu üüritakse, aga on ka ostuhuvilisi, kes soovivad soetada kuumimate kohtade 1. korruse pindu, mille kasutus on universiaalne. Viimane tähendab, et neid saab vastavalt turu konjunktuurist kasutada ka kaubandus- või teeninduspindadena. Mitmeid toitlustuspindu on pika lepingu ja usaldusväärse üürniku puhul ostetud ka kui investeerimisobjekte.

Paljudes turule tulevates, eelkõige büroomajades, eelistavad omanikud toitlustuspinnale köögitehnika ise paigaldada, kuna selle abil on vajadusel lihtsam operaatorit vahetada, samas müügipakkumistes on jälle köögitehnika tihti liiga kõrgelt hinnatud, kuna huvilised ei ole valmis kasutatud tehnika pealt küsitavat uue lähedast hinda maksma.

Eelistatud on pinnad suurusega kuni 200 m2.

Vähem huvi või kui, siis madalamalt hinnatasemelt, on pindade vastu, kus on suur keldriruumide osakaal.

Millised on popimad piirkonnad?

Enimnõutud toitlustuspiirkonnad on endiselt vanalinna suuremate turistivoogudega tänavad (Raekoja plats, Raekoja platsiga piirnevate tänavate algused ja Viru tn) ning südalinna peatänavate algused ja kaubanduskeskused. Uue toidukohtade trendipiirkonnana on viimastel aastatel esile tõusnud Kalamaja ja omamoodi toidutänavaks on kujunenud Telliskivi loomelinnaku piirkond, uued toidukohad on tekkinud ka Admiraliteedi basseini arendusalale ja Rotermanni piirkonda.

Kui vaadelda 2017. aasta TOP30 (http://flavoursofestonia.com/restoranijuht/) toitlustuskohtade paiknemist, siis TOP30-sse pääsenud 23-st Tallinna toitlustusasutusest 9 paiknes Vanalinnas, 6 Kesklinna piirkonnas, 4 Kalamajas ning 1 äärelinnas. Pärnu ja Tartu linnast oli TOP-s kummastki 1 toitlustusasutus.

Uuel tegijal raske tulla

Uuel üritajal on väga keeruline heas asukohas löögile saada, kuna isegi juba kaua toitlusturul olnud tegijad konkureerivad heas asukohas pinnale tihedalt. Toitlustuspindade populaarsuse tõusu taga on mitmeid tegureid: nii turistide arvu tõus, üldine majanduskeskkonna parenemine (palgatõus) ja hea toidu teema ning uute toidukohtade suurem kajastamine (toidublogid, telesaated jne), mis lisab alale uusi üritajaid.

Kuigi uusi üritajaid jätkub, on palju ka neid, kes on pidanud kehvade tulemuste tõttu pinnalt pankrotiga lahkuma, peamised põhjused selleks on olnud alljärgnevad:

Esiteks, toitlustuskoha kontseptsioon on vale või taandub ebaedu söögi kehvale kvaliteedile. Sageli pööratakse liiga suurt tähelepanu interjöörile, mitte aga söögi kvaliteedile. Ka kesklinna piirkonnast võib tuua näiteid, kus on piisavalt palju investeeritud köögitehnikasse ja interjööri, samas pakkuma on hakatud keskpärase kvaliteediga kiirtoitu, mis külastajaid eriti ei ahvatle.

Teiseks, uued toitlustusärisse tulijad investeerivad enda võimaluste kohta liiga palju, puudub käivitamiseaegne puhver ja kui avamise järel esimestel kuudel kohe piisavalt käivet ei tule, lõpetatakse tihti juba kolme kuu järel.

Mida teevad üürihinnad?

Analüüsides toitlustuspindade üürihindu saab tõdeda, et need on natuke tõusnud, kuid hinnavahemik on ikka väga lai ja sõltub eelkõige asukohast, pinna suurust ja projektlahendusest.