“Minu eesmärk on alati olnud juhtida suuremat firmat kui mu vanaisa,” on Volkswageni nõukogu esimees ja Porsche suurim aktsionär Ferdinand Piëch kunagi öelnud. Tema vanaisa oli teadagi mõlemale autotootjale aluse pannud Ferdinand Porsche.

Tegelikult taotleb ta veelgi enamat. “Piëch tahab luua firma, mis oleks suurem kui Toyota,” ütles üks tema kaastöötaja Financial Timesile. “Ta tahab jääda autoajalukku Henry Fordi kõrval ja võib-olla isegi tema ees.”

Möödunud esmaspäeval astus 71-aastane Piëch sel teel kaks uut sammu. Selle päeva hommikul võttis VW kontrolli alla Rootsi veoautotootja Scania. Pärastlõunal aga teatas Porsche, et firma nõukogu on andnud loa suurendada ettevõtte osalust VW-s üle 50% aktsiatest.

Niimoodi sündis Piëchi vanaisa firmade ühendusest Euroopa suurim, 150 miljoni eurose aastakäibega autokontsern, mis valmistab kõike minisõidukitest neljakümnetonniste veokiteni. Juba olemasolevate markide loetelule – mille sekka kuuluvad ka Seat, Sˇkoda, Audi, Lamborghini, Bugatti ja Bentley – võib lisanduda veel ka veoautotootja MAN, millest VW-le kuulub praegu napilt alla 30%.

Mõni Daimleri juhtkonda kuuluv isik on juba ühisfirmas Chrysleriga saadud kogemuste põhjal avaldanud kahtlusi säärase hiiglase mõttekuses. Ja ka Piëchi enda isiku suhtes.

Jäine loomus

Piëch on tuntud jäise inimesena, kellega on raske suhelda. Eelmine VW juhatuse esimees Bernd Pischetsrieder sai enda vallandamisest teada ajakirjandusest. “Suurt kaklust sõbralikkusega ei võida,” on Piëch ise öelnud.

Mõne hinnangul püüab ta nüüd lahti kangutada Porsche juhti Wendelin Wiedekingi, kes vihastas VW töötajad välja, kui teatas, et kavatseb muuta suurfirma sama kasumlikuks, kui on tema juhitav märksa pisem luksusautotootja.

Samal ajal on Piëchi jalgealune Porsches suhteliselt habras. Talle kuulub küll 46 protsenti ettevõtte hääleõiguslikest aktsiatest, kuid 54 protsenti on omakorda tema sugulaste, Porschede perekonna kontrolli all, ja see teeb olukorra keeruliseks.

“Kaks perekonda ei ole kunagi moodustanud armastavat paari,” on öelnud üks ettevõtte juhtkonna liige.

Ilmselt ei tulnud sellele kasuks ka Piëchi kunagine armusuhe ühe oma nõo naisega.

Porsche – autotootja ja riskifond

•• Juulikuus lõppenud majandusaastal teenis Porsche 5,86 miljardit eurot maksueelset kasumit. Sellest suurem osa – 3,6 miljardit eurot – tuli tehingutest optsioonidega.

•• Firma mängis VW aktsiate tõusule – juhuks kui ülevõtmispakkumine peaks osutuma esialgu arvatust kulukamaks. Kui arvata maha 521 miljonit eurot, mis kogunes VW aktsiate ümberhindamisest, ja 702 miljonit eurot, mis oli Porsche osa VW kasumist, selgub, et Porsche n-ö põhitegevus – autotootmine – tõi kasumist ainult 1,05 miljardit eurot.

•• Tänavu jaanuari lõpuks oli Porsche teeninud 18 kuuga optsioonidelt juba 4,5 miljardit eurot.

•• Investeerimispanga Sanford Bernstein analüütik Stephen Cheetham nentiski Financial Timesile: “Ettevõte näeb välja nagu riskifond.” Teine analüütik lisas: “See on riskifond, mis investeerib vaid ühte aktsiasse.”

•• Üks Porsche esindaja vaidles siiski säärasele hinnangule vastu: “Me teenime riskide maandamisest ja autode tootmisest. Vahe on selles, et riskifondid autosid ei tooda – vähemalt ei tootnud, kui ma viimati asja uurisin.”