Peamine varandus on koondunud New Yorgi ja Manhattani luksuslikku kinnisvarasse. Sektori hetkeolukord ei soosi küll kasvu, kuid Trumpil on teisigi miljoneid dollareid teenivaid ärisid. Talle kuuluvad mitmed golfiväljakud ja veiniistandused ning tootebränd Trump, mille kasutamise eest makstakse miljoneid üle kogu maailma.

Suurim osa tema varandusest tuleb kinnisvarast. Ainuüksi New Yorgis kuulub talle 1,25 miljardi euro eest kinnistuid, sealhulgas viiendal avenüül asuv Trump Tower, milles asuvad bürood, kauplused, restoranid, hotell ning The Trump Oragnizationi peakorter.

Kinnisvara on muudeski linnades. Washingtonis ja Las Vegases kuuluvad talle suursugused Trump Internationali hotellid. Trumpi 50% osalusega kuldses tornis asuvad korterid ja hotell on pärast presidendivalimiste võitu näidanud väga häid müüginumbreid, tehes sellest ühe aktiivsema kinnisvaraprojekti ettevõtte portfoolios.

Seevastu ei ole sama edukas Trump Tower Chicagos, mis sipleb tõsistes raskustes. Paistab, et ärimehe presidendikampaania on nii mõnedki koduostjad välja vihastanud ning nõudlus hotelli tüüpi korteritele ei ole enam sama suur kui varem. Hoone esimese korruse kaubanduspind seisab juba aastaid tühjana.

Golfiklubid

Ettevõtte portfooliost leiab käputäie golfiklubisid, mille koguväärtus ulatub 466 miljoni euroni. Kolm neist asuvad osariikides, kus Trump võttis valimistel võidu ning see peegeldub selgelt külastatavuse arvus. Võrreldes valimisteeelse ajaga on külastatavus kasvanud 5% võrra. Seevastu piirkondades, kus Trump kaotas demokraat Hillary Clintonile, kukkus tema golfiväljakute külastatavus umbes 4%.

Mar-a-Lago golfiklubi lõikas presidendi võidu eest loorbereid. Nimelt tõstis klubi liikmemaksu 83 000 eurolt 166 000 euroni, kaotamata selle juures äritegevuses. Vastupidi, 2016. aastal kasvas klubi sissetulek tervelt 25%.

Paistab, et see pole kuigi jätkusuutlik trend. Mitmed heategevuslikud organisatsioonid on loobunud oma ürituste läbiviimisest Mar-a-Lagos Trumpi vastuoluliste väljaütlemiste tõttu, mis puudutasid Charlottesvillesi rassistlikku protesti.

Trumpil on kaks golfiväljakut Šotimaal maalilise Aberdeeni rannikul ja üks Iirimaal, koguväärtusega 41 miljonit eurot. Šotimaal asuv ikooniline Turnberry golfiklubi, kus Trump peatus, külastades Brexiti referendumi, ei kiitle viimase aja majandustulemustega. Võrreldes 2016. aastaga on käive langenud 16% võrra. Sama tendentsi on märgata ka Aberdeeni klubis, kus käive on langenud 12% võrra, võrreldes aasta varasema ajaga.

Trump kui bränd vabalanguses

Presidentuur ei ole Trumpi brändi hoidmisele ja kasvatamisele kuigi palju kaasa aidanud. Eriti piirkondades, kus valimisvõitu ei tulnud. Mitmed hotellid New Yorgis ja Torontos on Trumpi nime jube eemaldanud. Selles valguses on sündinud kaks uut brändikontseptsiooni: Scion ja American Idea.

Scioni nime kandvad hotellid on rahakotisõbralikud ning suunatud pigem nooremapoolsele auditooriumile. American Idea peaks kõnetama patriootlike ameeriklasi igas vanuses. Eelmisel aastal teatas The Trump Organization, et Scioni brändi kasutamiseks on sõlmitud juba mitmeid lepinguid, kuid siiani pole see väide vett pidanud. Teadaolevalt on Scioniga sõlminud lepingu ainult üks hotell Mississippis ning kolm potentsiaalset American Idea asukohta on alles läbirääkimiste faasis. Kuuldavasti avatakse hotellid selle aasta sügisel.

Demokraatlik New York ei ole samuti Trumpi brändist vaimustunud. Mitte kaua aega tagasi oli Trump SoHo omaette vaatamisväärsus. Üksteise järel saabusid uhked limusiinid Hollywoodi staaridega ning turistid klõpsutasid selfisid. Eksklusiivses hotellis algasid toahinnad 580 eurost. Esimesel korrusel laius populaarne restoran Koi, mis oli kuumim ajaveetmise koht linnas. Need ajad aga paistavad ümber olevat, kuna Trumpi nimi ei sobitu enam kuidagi Manhattani mentaliteediga.

Hotelli külastatavus on drastiliselt langenud. Korporatiivkliendid eelistavad pidusid pidada mujal. Kui veel 2016. aastal pidasid Trump SoHos pea 30 suurejoonelist pidu suurkliendid, nagu Citibank, GE ja Amazon, siis eelmisel aastal langes pidude arv üle poole võrra. Nüüd ootab hotelli ees koondamislaine ja nimevahetus. Trump SoHo asemel kannab hotell nime The Dominick. Praegu saab The Dominickis toa 330 euro eest, mis on tunduvalt madalam hind kui teistes samalaadsetes hotellides.

SoHo ei ole ainuke New Yorgi kinnisvara, mis on presidentuuuri tõttu kannatada saanud. Ülem-Manhattanil asuva luksusliku kortermaja Trump Palace'i elanikud ei ole nime üle õnnelikud ning peavad kohtulahinguid Trumpi perekonnaga selle eemaldamiseks.

Abielupaar, kes müüs Trump Palace'is korterit, väitis, et maja nimi tõmbab kinnisvarahinda alla. Nende korter läks müüki täpselt enne 2016. aasta presidendivalimisi ning oli müügis kuid, enne kui nõustusid müüma 10% vähema hinnaga kui algselt planeeritud. Väitel on tõepoolest tõepõhi all.

Kinnisvaraportaali CityReality andmeil langes üleüldine ruutmeetrihind Manhattanil ca 1% võrra, Trumpi nime kandvates majades oli aga langus 7%.

Negatiivne hoiak tema nimega kinnisvara suhtes ei ole vaenulik ainult demokraatlikes valimisringkondades, vaid ka mujal maailmas. Alates ajast, kui Trump seadis üles oma kandidatuuri, on bränd kaotanud mitmeid äripindu üle maailma, sh Panamas, Rios ja Torontos. Kuuldavasti tahavad ka Vancouveri ja Chicago pilvelõhkujad Trumpi nimest vabaneda.

Kanada on selgelt võtnud sihiks Trumpi bränd riigist välja süüa. Eriti pärast seda, kui Trump tunamullu detsembris mehhiklasi vägistajateks ja kriminaalideks nimetas. Toona teataski Toronto konsulaar Josh Matlow, et linn, mis sümboliseerib mitmekesisust, ei saa kanda Trumpi logo. Eelmise aasta suvel kulutasid hoone omanikud mitmeid miljoneid dollareid, et lõpetada Trumpi brändiga igasugused siduvad lepingud. Sama meelt oli ka Vancouveri linnapea, kes keeldus osalemast Trumpi nime kandva hotelli avamisel, öeldes, et Trumpil pole asja Vancouverisse, nagu pole kohta tema ignorantsetel ideedel modernse maailma ühiskonnas.

Kõik märgid näitavad, et mida kauem Trump ennast Washingtoniga seob, seda vähem soovitakse end tema brändiga seostada.

Mitte kõik ei ole Trump brändi suhtes negatiivselt meelestatud. Pennsylvania ülikooli teenindusele suunatud kinnisvara professor John W O'Neilli hinnangul on üsna tavaline, et hotelliketid nime vahetavad ning selleks võib olla mitmeid erinevaid põhjuseid, mis ei pruugi tingimata negatiivsed olla.

Vaatamata üldisele mainekujunduslikult haprale foonile, läheb kõige kiuste Trumpi brändil hästi just Washingtonis. Tema hotell on näidanud müügirekordeid, millele lisandub hüppeline käibetõus Mar-a-Lago golfiklubil. Siiski arvavad analüütikud, et need näited on pigem erandid.

Artikkel ilmus esmakordselt Ekspressi lisalehes "Staatus".