Internetimeedia võidab küll populaarsust, ent on enamiku väljaannete jaoks jäänud pigem põhitegevust toetavaks kui iseseisvaks tuluvaldkonnaks. Meediatarbijate jaoks on päevauudised tarbekaup, mille vastu on küll huvi, ent mille eest kliendid ei ole valmis maksma.

Täna avaldatud audiitorettevõtte PricewaterhouseCoopersi (PwC) üleilmne uuring meediatarbijate käitumise muutustest digitaalajastul ning ajalehtede väljaandjate ja reklaamitööstuse vastustest sellele näitab, et ajalehtede tiraažid ja reklaamitulud on küll arenenud riikides pidevalt langemas, ent see ärisektor püsib veel pikka aega elujõulisena ning pakub tulusaid võimalusi nutikamatele ettevõtjatele.

Lisaks peamiselt internetimeedia pealetungist põhjustatud pikemaajalisele langustrendile on ajalehti rängalt löönud ka globaalne majanduslangus: hinnanguliselt vähenevad 2009. aasta tulud eelmise aastaga võrreldes üleilmselt 10,2 protsendi võrra, kusjuures Euroopas ja Põhja-Ameerikas on langus keskmisest suuremgi.

Ajalehtede osakaal reklaamiturul on langenud kolmandikult veerandile

Viimase viie aastaga on ajalehereklaami osakaal ülemaailmses reklaamiäris langenud 31 protsendilt 25 protsendile ning see arvatakse vähenevat 2011. aastaks 21 protsendile. Internetireklaami osakaal seevastu on tõusnud 3 protsendilt 10 protsendile ja kasvab 2011. aastaks 16 protsendile. Mõned reklaamiliigid – nagu erakuulutused – on ajalehtedest peaaegu täielikult kadunud ning töökuulutused on samuti suures osas internetti üle kolinud.

Sõltumata langustrendist jääb trükiajakirjandus veel aastakümneteks teiste meedialiikidega koos eksisteerima, ehkki kindlasti muutudes ja arenedes suundades, mida me veel täna ette aimata ei pruugi osata. Kriitiliseks eduteguriks saab ajalehetoimetuste suutlikkus leida edukalt toimivaid ärimudeleid.

Uuring näitab, et tarbijad peavad päevauudiseid tarbekaubaks, mille eest nad üldjuhul maksta eriti ei soovi, olgu tegu trükiajakirjanduse või internetiportaaliga. Samas ollakse valmis maksma põhjaliku ja sisulise informatsiooni ning analüüsi eest, eriti spetsiifilistes valdkondades (majandus-, aga ka spordiuudised). Igal juhul on vanad harjumused rasked murduma: sama sisu eest paberkandjal on tarbijad valmis maksma pea kaks korda rohkem kui Internetis.

Leito: ajalehtedel läheb Eestis paremini kui mujal maailmas

„Eesti trükiajakirjandus on enamiku maailma riikidega võrreldes paremas seisus, sest ajalehtede lugemise harjumus on meil tugev ning tiraažidest suure osa moodustavad koju tellitud lehed,“ kommenteeris Ekspress Grupi juhatuse esimees Priit Leito uuringut. „Sarnaneme selles osas Skandinaavia riikidega. Ka üldises reklaamipirukas on Eestis ajalehtede osakaal soliidselt 36 protsenti. Internetireklaami turuosa kasvab kahtlemata ka Eestis, kuid see tuleb kõigi teiste meedialiikide, mitte ainult trükimeedia arvel. Ajalehtede jaoks saab suurimaks väljakutseks olema see, kuidas uues olukorras kulusid juhtida säilitamaks kasumlikkust.“

Eesti juhtivad ajakirjandusväljaanded on olnud kiired kasutama digitaalse meedia võimalusi ning investeerinud oma internetiportaalidesse märkimisväärseid summasid, märkis PricewaterhouseCoopers Eesti tegevjuht Ago Vilu. Tema sõnul jääb võtmeküsimuseks aga kasumlikkuse hoidmine muutuvates oludes ning seeläbi tehtud investeeringute tootlikkuse säilitamine. Samas märkis Vilu, et Eestis on seoses interneti kiire ja ulatusliku levikuga võimalused kiireks kasvuks keskmisest kindlasti paremad.

PricewaterhouseCoopersi kirjastusvaldkonna oivakeskuse uuring „Moving into multiple business models: outlook for newspaper publishing in the digital age“ on koostati seitsme arenenud lääneriigi (USA, Kanada, Suurbritannia, Saksamaa, Prantsusmaa, Holland ja Šveits) 4900 tarbija küsitluse ning 30 juhtiva ajalehtede kirjastaja ning kümne reklaamiagentuuri esindajatega tehtud süvaintervjuude põhjal.