EML-i kogutud ja täna Ärilehes avaldatud andmetest riigisektori autode kohta selgus, et eelmisel aastal tasuti kõikide ministeeriumide haldusalade peale kokku erisoodustusmaksuna 426 182 eurot maksumaksja raha. Eelmisel aastal maksis ametiautoga tehtud isiklikud sõidud kinni ainult 92 ametnikku, summas 21 681 eurot.

Nagu ütleb EML ja on eriti viimasel ajal korduvalt rõhutatud, peaksid ametnikud oma isiklikud sõidud ise kinni maksma. Ärileht viitas rahandusministeeriumile saadetud kirjas, et riigisektor peaks ju olema kõigile eeskujuks, näiteks erasektorile, kus firmaautode kasutus on viimasel ajal erilise teravusega luubi alla võetud.

Ärileht esitas rahandusministeeriumile järgmised küsimused:

Kas rahandusministeerium kui riigi tulude ja kulude eest vastutaja näeb sellises raha kulutamises probleemi?

Kas erisoodustuse tasumist riigisektori autodelt on viimasel ajal mingis kontekstis arutatud? Mis tulemustega?

Kas rahandusministeerium näeb vajadust see küsimus laiemalt riigisektori autopargi kontekstis tõstatada?

Kas teema tuleb arutusele näiteks seoses kütuseaktsiisitõusuga, mida järgmiste aastate jooksul oodata on?

Avaldame rahandusministeeriumi asekantsleri Agris Peedu vastuse muutmata kujul:

Rahandusministeerium tellib igal aastal palgaanalüüsi, kus tehakse ülevaade ka autokasutusest. Kui riigiasutustes kasutatakse 76 protsenti ametiautodest üksnes ametisõitude tegemiseks, siis erasektoris on see näitaja vaid 33 protsenti. Selline vahe on ka igati põhjendatud ja meie eesmärk on, et riigiasutuste osas vastav protsent aastatega veelgi kasvaks.

Erisoodustus on palga mitterahaline osa ja sarnaselt erasektoriga kasutatakse seda ka riigisektoris. Töötajad Eestis oma palgalt makse ise ei maksa – seda teevad tööandjad. Sõiduauto tasuta kasutada andmisel isiklikeks sõitudeks eeldatakse, et töötaja saab hüve ja seetõttu peab tööandja sellelt täpselt samamoodi makse maksma.

Oleme siiski nõus, et kui autot kasutatakse ka isiklikeks sõitudeks, siis isik peaks ise ka erisoodustuse hüvitama. Palgauuring näitab, et kui erasektoris 16% töötajatest maksavad erisoodustuse ise, siis riigiasutustes on see 8%.

Rahandusministeeriumi riigihalduse ja avaliku teenistuse osakond jälgib sõidukite arvu avalikus sektoris pidevalt. Meie analüüs näitas, et sõidukeid on lisandunud keskkonnainspektsioonile, maanteeametile, maksu- ja tolliametile ning sotsiaalministeeriumile. Seega kõik sõidukid, mida on vaja avalike teenuste täitmiseks.

Lisaks tasub veel esile tõsta, et maanteeamet soetas Eesti ja Hispaania vahelise lubatud süsinikdioksiidi kvoodimüügi kokkuleppest Eestile laekunud vahendite eest 110 keskkonnasäästlikku liinibussi ning sotsiaalministeerium Jaapani ettevõttega Mitsubishi Corporation saastekvoodi müügi lepingu raames 438 elektriautot sotsiaaltöötajatele. Seega kokku on riigil 548 säästlikku transpordivahendit, millega pakutakse avalikke teenuseid.