Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse (ehk aktsiisiseaduse) muudatused ette valmistanud rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna spetsialistid  tõdevad eelnõu seletuskirjas, et bensiini aktsiisimäära tõustes on Eestis endiselt Euroopa üks madalaimaid aktsiisimääraga riike, aga teistel Balti riikidel ja Poolal on see siiski veel madalam.

Samas öeldakse, et bensiini tarbijad on harjunud suurte hinnatõusude ja -langustega mitte ainult kuude, vaid nädalate lõikes. "On tõenäoline, et sellises suurusjärgus aktsiisitõus ei mõjuta veel 2016. a tarbimist märkimisväärselt, sest mõju lõpphinnale on vaid veidi üle 4 protsendi. Rahandusministeerium on mõju hindamisel arvestanud, et 10% aktsiisitõusu korral väheneb bensiini tarbimine 2,6% 2016. aastal."

Bensiini aktsiisimäära 10%-line tõus tõstab naftahinna samaks jäädes bensiiniliitri jaehinna praeguselt 1,16 eurolt liitri kohta (2015. a aprilli keskpaiga indikatiivne hind) 1,21 eurole liitri kohta aastaks 2016, ehk ca 0,05 euro võrra (vt alljärgnev tabel).

Seletuskirjas prognoositakse, et bensiini tarbimine lähiaastatel siiski oluliselt ei vähene (2016. aastal ca 2,6%), sest keskmine netopalk ja ostujõud kasvavad. "Siiski eksisteerib risk, et kui nafta
hind oluliselt tõuseb ning Läti bensiiniaktsiisi üldse ei tõsta, võivad piiriäärsete alade elanikud hakata tankimas käima Lätis. Läti plaan tõsta bensiiniaktsiisi ei ole teada," tõdevad rahandusministeeriumi eelnõu koostajad.

Kütuse jaehind tanklas on väga volatiilne ning tarbijad ei ole ka praegu üldjuhul suutelised oma tarbimiskäitumist kohandama sõltuvalt hinnast. Eeldada võib, et samamoodi nagu transpordisektori ja ettevõtluse sõidukilomeetrid on enamasti ette planeeritud, on ka eratarbijate sõidud üldjuhul hädavajalikud.

Leibkondade tarbimiskäitumise põhjal võib hinnata, et praegune väga madal jaehind ei mõjutanud mootorikütuseid rohkem ostma, vaid pigem vahe säästetakse. Eelmise aasta lõpu ja selle aasta alguse 20-30% madalam mootoribensiini jaehind võrreldes aastatagusega suurendas kütuse tarbimist vaid mõne protsendi võrra.

Rahandusministeeriumi arvutused, kui palju maksab kütus järgnevatel aastatel, võttes arvesse eelmise aasta kõrgeimat  hinnataset: