IEA juht rääkis Briti majanduslehele Financial Times, et Lähis-Ida tootjatel nagu Saudi Araabia ja Iraak on nüüd maailma naftaturust suurim osa 1970-ndate Araabia naftaembargost alates. Nõudlus nende riikide nafta järele on kasvanud viimasel kahel aasta naftahinna languse taustal, kui kõrgemate kuludega tootjad USA, Kanada ja Brasiilia on pidanud toomist vähendama.

IEA tegevdirektor Fatih Birol lausus, et otsustajad on loorberitele puhkama jäänud ning Põhja-Ameerika naftavarude kasvu ümbritsev retoorika jätav varju fakti, et maailm sõltub üha enam Lähis-Ida naftast. „Lähis-Ida on esimene impordiallikas. Ja mida suuremaks muutub nõudlus, seda rohkem me peame importima,“ rääkis ta.

IEA andmetel annavad Lähis-Ida tootjad 34% maailma naftatootmisest, pumbates iga päev 31 miljonit barrelit. See on suurim osakaal alates 1975. aastast, mil see oli 36%. 1985. aastal, kui Põhjamere tootmine suurenes, andis Lähis-Ida maailmaturu mahust vaid 19%.

USA kiiresti kasvav tootmine, mis 2014. aasta keskel nafta hinna langusesse viis, ähvardas ka siis Lähis-Ida turuosa. Vastupidiselt 1980-ndatele otsustasid Opeci riigid Saudi-Araabia juhtimisel seekord mitte hinnale keskenduda ning säilitasid turuosa kaitsmiseks tootmismahu.

Hinnalangus annab aga hoobi energiasäästlikkuse propageerimisele ja heitgaaside piiramisele, sest soodus kütuse hind lubab näiteks USA autoostjatel taas suuremaid kütuseneelajaid vaadata.

USAst suuremat peavalu tekitab aga Hiina, kus linnamaasturite ostmine on kasvanud enam kui neli korda. See näitab, et sealne kiiresti kasvav turg on omaks võtnud ameeriklaste kombed ehk armastuse suurte ja palju kütust tarbivate autode vastu.

„Madalad naftahinnad on efektiivsusnäitajate paranemiseks halb uudis,“ tõdes Birol.