Ministeeriumide iga-aastastes finantsauditites vaatame alati üle sõidukite rendilepingute kajastamise raamatupidamises ja nende vastavuse riigieelarveseaduse piirangutele. Nendes ministeeriumites, kus sõidukite kulud olulised, auditeerime ka kütusehangete korraldamist,“ selgitas Mattson, mis riigisektori autode puhul seni luubi all on olnud.

„Sügisel kaalume, kas on vaja 2016. aasta tööplaani võtta audit, mis käsitleb ministeeriumide varade rentimise majanduslikku otstarbekust. Asi on selles, et riigiasutused rendivad põhitegevuse tarbeks nii sõidukeid, kontorimööblit kui ka arvuteid. Riigikontroll on aastaid osutanud asjaolule, et riigieelarve seaduse keeld teha kapitalirenditehinguid on mitmeti tõlgendatav ning vajab täpsustamist,“ selgitas Mattson.

Iga-aastaste finantsauditite raames on Riigikontroll auditeerinud riigihangete seaduse nõuete järgimist varade soetamisel. Auditid on näidanud, et üldjuhul kasutavad asutused sõidukite ja arvutite hankimisel pakkumiste hindamiskriteeriumina madalaimat hinda. Näiteks majanduslikult soodsaima kriteeriumiga, mis ei tähenda madalaimat hinda, oli 2013. aastal korraldatud alla poole sõidukite hangetest.

Riigikontroll aga rõhutab, et hangete korraldamisel tuleks lähtuda just mitte niivõrd madalaima hinna kriteeriumist, vaid põhimõttest saavutada eesmärk mõistliku hinnaga, tagades parima võimaliku hinna ja kvaliteedi suhte.

Võimalik 2016. aastal toimuv audit käsitleks Mattsoni sõnul küsimusi: Kas asutused on sõidukid hankinud majanduslikult otstarbekaimal viisil? Kas hanke planeerimisel on analüüsitud võimalikke alternatiive? Kas sõidukite hankimisel on järgitud riigihangete seaduse üldpõhimõtteid? Milline on riigiasutuste parim praktika sõidukite hangete korraldamiseks? Kas lepingute sõlmimisel on järgitud riigieelarve seaduse põhimõtteid?

Ärileht kirjutas täna, et riigi autopark on viie aastaga rohkem kui 700 auto võrra paisunud – eelmise aasta lõpu seisuga oli riigisektori hingekirjas 2907 autot. Riigi autode ülalpidamise otsesed kulud olid 2014. aastal üle 23 miljoni euro, millele lisandub erisoodustusmaksuna tasutud 426 182 eurot maksumaksja raha.  Ametiautoga tehtud isiklikud sõidud maksis eelmisel aastal ise kinni vaid 92 ametnikku – 21 681 eurot.