Tallinna Vee teatel andis ringkonnakohus möödunud nädalal määruse, millega kinnitas, et 2001. aastal erastamise ajal allkirjastatud Tallinna Vee teenuslepingu tariifide osa on haldusleping. Konkurentsiamet on väitnud, et lepinguga määratletud tariifimehhanism on tsiviilõiguslik leping, millele ettevõte ei saa halduskohtus toetuda, kirjutas BNS.

Kohus toetas Tallinna Vee seisukohta.

Haldusmenetluse seadus lubab halduslepinguid ühepoolselt muuta vaid juhul, kui see on tingimata vajalik, et vältida ülekaaluka avaliku huvi rasket kahjustamist. Avalik-õiguslikku lepingut ei saa ettevõtte teatel muuta lihtsalt ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse muutmisega.

Kohus osutas ka asjaolule, et lisaks seadusele reguleerib Tallinna Vee tariife ka avalik-õiguslik teenusleping. Tallinna Vesi märkis, et haldusmenetluse seaduse järgi on ühepoolselt muudetud avalik-õigusliku lepingu osapooltel õigus nõuda lepingut muutnud haldusorganilt tekitatud varalise kahju eest kompensatsiooni.

Ringkonnakohtu lahendi järgi peaks halduskohus lahendama küsimuse, kas teenusleping on konkurentsiameti jaoks siduv või mitte. Kui konkurentsiamet ei suuda tõendada, et teenusleping kahjustas ülekaalukat avalikku huvi, siis konkurentsiamet peab kas järgima lepingut või ettevõttel tekib riigi vastu kompensatsiooninõue.

Kui konkurentsiamet suudab tõendada, et teenusleping raskelt kahjustas ülekaalukat avalikku huvi, jääb ettevõttele kompensatsiooninõue.

Ringkonnakohus selgitas, et teenuslepingu tariifide osa on haldusleping, kuna lepinguga määratleti avaliku teenuse ehk vee ja reovee pakkumise tagamine, mis on Tallinna linna avalik-õiguslik ülesanne. Kohus järeldas, et kui kohalikud omavalitsused reguleerivad vee- ja reoveesektorit, siis avalik-õiguslik suhe hõlmab endas ka teenuse eest tariifide kehtestamist ning Tallinna linnal oli õigus reguleerida teenuse hindu haldusakti andmise asemel halduslepingu sõlmimisega.

Tallinna Vee juhatuse esimees Ian Plenderleith ütles pressiteates, et lahend annab Tallinna linna vee-ettevõtte erastamisel kehtestatud tariifimehhanismile tugevama juriidilise kaitse. Plenderleithi sõnul ei saa konkurentsiamet jätkuvalt eirata rttevõtte tariifitaotlusi, mis on koostatud vastavalt pika-ajalisele erastamislepingule.

"Konkurentsiamet ei saa ignoreerida teenuslepingut ettevõtte poolt tariifitaotluse raames esitatud tõendusmaterjalide seas, püüdes samaaegselt sundida ettevõtet rakendama konkurentsiameti enda põhjendamatuid, soovituslikke ametisiseseid juhiseid," ütles Plenderleith.

Konkurentsiametil on aega ringkonnakohtu lahendit vaidlustada kuni 15. juunini.