Bussijuhtide puuduses on naised bussirooli taha üha oodatumad. Ülle Miil (36) alustas Pärnus bussijuhiõpinguid paari nädala eest. Korra on ta bussiga juba ka platsisõitu teinud ning iseloomustas bussirooli taga isutmist sõnadega: “Hästi mõnus tunne oli.” Lapsena sõbrunes ta kodu lähedusse maaparandajaid sõidutanud naisbussijuhiga ja on sellest ajast saadik unistanud ise sama ameti pidamisest, kuigi tema praegune töö on kaablite koostamine.

Armastusest masinate vastu on Ülle Miil igal võimalusel palunud lasta endal suurte veoautode ja traktoritega sõitmist proovida. Hirmu pole ta nende ees kunagi tundnud. Kui naine luges lehest bussijuhikursuste kuulutust, otsustas ta kohe minna proovima.

Bussijuhikursustel on Ülle praegu ainuke naine, kuigi bussijuhtide vähesuse tõttu ootab Go Bus bussirooli just naissoo esindajaid.

Go Busi Pärnu regiooni direktori Andrus Kärpuki sõnul on omast taskust tasudes umbes 8000 krooni maksvad bussijuhikursused osalejatele tasuta. Ainsaks tingimuseks on firmaga viieaastase töölepingu sõlmimine.

“Naistel takistab bussijuhiks õppimist eelarvamus, trolli- ja trammijuhitööd peetakse naistele sobivaks, bussijuhi oma aga mitte,” arvas Kärpuk. “Aga kui naine saab naisterahva kohta korralikku palka ja räägib sellest ka sõbrannadele, siis ehk hakkab rohkemgi naisi bussirooli tulema,” ütles ta.

Keskmine bussijuhipalk on Go Busis 8800 krooni, seda koos ületundidega. Kuigi Soome bussijuhi palgaga võrreldes on seda kolm korda vähem, on Pärnust Kärpuki sõnul läinud Soome vaid mõni üksik bussijuht. “Inimesed lähevad ära siis, kui firma on ebastabiilne.” Go Grupis on Kärpuki sõnul püütud bussijuhi palka tõsta 15–20% aastas.

Ületunnid päästavad

Bussijuhtide puudus on sealkandis äärmiselt suur. Kärpuki sõnul võtaks ta pikemalt mõtlemata kohe tööle kümme inimest lisaks praegu olevale 189-le. “Praegu katavad ületunnid bussijuhtide puudujäägi ära, kuid igal aastal jääb pensioni ja tervise tõttu inimesi vähemaks ja pealekasvu eriti ei ole,” ütles Kärpuk.

Lisaks alles ametit õppivale Ülle Miilile töötab Pärnus bussijuhina veel kaks naist. Neist üks, juba 40 aastat autojuhiloa omanikuks olev Mare Ring töötas aastaid bussikonduktorina, kuigi hing ihaldas rooli istuda. Nüüd viib ta oma punase bussiga bussipargi töötajaid hommikuti tööle ja õhtuti koju.

Tallinna autobussikoondises töötab 21 naisbussijuhti. Personaliosakonna juhataja Malle Säärekõnno sõnul on enamik neist endised trolli- ja trammijuhid. Eelnev linnaliinidel sõitmise kogemus tuleb tema sõnul naistele kasuks. “Naised suutsid sõiduõpetaja juhendamisel kiiresti omandada kindlustunde bussijuhina ja unustasid ka elektriliinid pea kohal,” ütles Säärekõnno.

Tema sõnul hoiavad naised tavaliselt bussi ja ennast rohkem kui mehed. Paar naist sõidavad ka suurte liigendbussidega, millega manööverdamine nõuab suuremat oskust.

Mehed suhtuvad naisbussijuhtidesse Säärekõnno sõnul kui võrdväärsetesse. Tunnustusest kõneleb fakt, et üks naisbussijuht valiti ka veokorralduse osakonna ametiühingu usaldusisikuks.