Fiskerstrand BLRT on Norra laevaehitaja Fiskerstrand Verfti ja BLRT Gurpi ühine ettevõte. Miks otsustas Norra ettevõte BLRTga ühisettevõtte luua ning millist kasu mõlemad ettevõtted ootasid?

Fiskerstrand BLRT on Norras registreeritud ettevõte, mille lõid 2007. aastal Norra laevaehitusfirma Fiskerstrand Verft ning Western Shipyard/BLRT Grupp.

Fiskerstrand Verft alustas koostööd Western Shipyardiga (BLRT Grupp ostis selle Leedu laevatehas üle-eelmisel aastal - toim) 2000. aastal ning oli loomulik, et kahes laevatehases nähti  konkurentsivõimelist Euroopa päritolu turuosalist, kes on võimeline ellu viima suuremaid ja enam väljakutset pakkuvaid projekte.

Parema võimsuse ja efektiivsema projektijuhtimisega oleme me suutelised vastu võtma suuremaid ning keerukamaid projekte.

Fiskerstrand BLRT teostab üldjuhtimist ning vastutab ühiste projektide ulatuses laevade disaini, ehituse ning avamere tuuleenergia projektide eest.

Fiskerstrand BLRT ning sellega seotud ettevõtted katavad kõiki väärtusahela osi alates kontseptsiooni arendamisest kuni disaini, projekteerimise, ehitamise, viimistluse ning järelturu teenusteni välja.

Millised uued projektid teil praegu käsil on?

Fiskerstrand BLRT võitis uue lepingu käesoleva aasta aprillis, disainides, projekteerides ning ehitades neli parvlaeva Norra laevafirmale Boreal Transport Nord. Parvlaevade pikkus on 71,2 meetrit ning need mahutavad 50 autot ja 249 reisijat. Kolm laeva valmivad järgmise aasta kolmandas ja neljandas kvartalis ning viimane laev antakse üle 2014. aasta jaanuaris.

Teeme koostööd mitme laevafirmaga, et välja töötada uusi innovaatilisi kontseptsioone ning saada endale uusi tellimusi.

Rahvusvahelistel turgudel on suur nõudlus laevade järele, mis vastaksid Kyoto protokolli (CO2 emissioon) ning Gothenburgi protokolli (NOx emissioon) poolt paika pandud tingimustele. Sellepärast on vedelgaasil liikuvad nn rohelised laevad tõusnud fookusesse ning praegu tegeleme me uute, gaasimootoril põhinevate laevade kontseptsioonide välja töötamisega.

Teie üks tellijatest on olnud Saaremaa Laevakompanii, milliseid tulevikuplaane koos peate?

Saaremaa parvlaevade kontseptsioon sai edukalt paika pandud 2007. aastal ning kolm parvlaeva - Hiiumaa, Saaremaa ja Muhumaa - opereerivad liinidel alates 2010. ja 2011. aastast ning need vastavad lepinguga paika pandud tingimustele - samuti, mis puudutab nõudeid laevade jäämurdmise omadustele.
Meil on Saarema Laevakompaniiga käimas läbirääkimised neljanda parvlaeva osas, millel saaks olema seniste parvlaevadega võrreldes veelgi võimsamad jäälõhkuja omadused.

Eelmisel aastal kuulsime me, kuidas Fiskerstrand BLRT ehitas maailma suurima gaasipraami. Kui suuri laevu olete võimelised ehitama ning millised on lähiaja projektid, mis saavad olema samas suurusjärgus või isegi suuremad?

LNG-l töötav praam M/S Boknafjord on omasuguste seas maailma suurim ning Fiskerstrand BLRT väljastas selle eelmise aasta detsembris. Praami disainis Multi Maritime AS (kuulub Fiskerstrand BLRT-le - toim), laevakere valmis Western Baltija Shipbuildingu tehases (Klaipedas, kuulub BLRT Gruppi - toim) ning viimistluse tegi partnerfirma Fiskerstrand Verft.

Praamil on gaasil ja elektril töötav käivitussüsteem, mis hoiab oluliselt kokku kütust, on keskkonnasõbralik, ning pakub samal ajal reisijatele ülimat mugavust. Peale gaasimootori vähendavad kütusekulu ja metaani paiskamist keskkonda ka praami kere kuju, efektiivne mootor ning käivitussüsteemide tehnoloogia.

Fiskerstrand BLRT võib ehitada isegi suuremaid laevu, kuid uute tellimuste vastuvõtmisel hindame me laeva suurusest olulisemaks kontseptsiooni ning projekti keerukust.

Kuidas te praegu hindade olukorda turul - milliseid laevu turg praegu kõige enam vajab ehk milliseid laevu kõige enam tellitakse? Ja kuidas mõjutab turul toimuv ettevõtte tulemusi?

Mis puudutab uusi projekte ning eriti uute laevade ehituse finantseerimist, siis viimased kaks aastat on olnud üsna raske. Põhjuseks on aastatel 2008-2009 üle elatud finantskriis ning üldised finantseerimisprobleemid Euroopas.

2011. aasta oli tellimuste vähesuse tõttu problemaatiline. Tänu Boreal Transport Nordiga sõlmitud lepingule on 2012. ja 2013. aastal oodata normaalsemaid tulemusi.

Boknafjord Foto: Fiskerstrand BLRT

Maailma suurima gaasipraami M/S Boknafjordi (fotol) mõõtmed:

Pikkus 129,9 m

Maksimaalne laius 19,2 m

Brutotonnaaž 7536 tonni

Autod/Veoautod   242/22

Reisijad   600

Meeskonna majutuskohad 16

Maksimaalne kiirus  23 sõlme

Sõidukiirus 21 sõlme/5960 kW