Poolteist kuud pärast Äripäevas ilmunud lugu ilmus aga Rain Rosimannus väidetavalt täpselt sama seltskonnaga ühte ruumi, et arutada Šveitsi investoriga koostöö võimalusi Araabia Ühendemiraatides. Kirev seltskond mehi plaanib välisturule viia veega emulgeeritud kütust. Rosimannus eitab kohtumist.

Mis äri on emulgeeritud kütus?

Sven Viidase kohta on Äripäev märkinud, et ta on omal ajal koostööd teinud Linnuvabriku kuritegeliku grupeeringuga. Kristjan Olei on maksupettustes süüdistatava Jürgen Järviku kaksikvend, kes võttis abielludes naise nime. Nende kõigi ühine äriidee on kütuse emulgeerimine veega.

Ärina toimib see siiski ainult siis kui veega segatud kütuse pealt ei pea maksma täit aktsiisimaksu ja kütusesse segatud vesi oleks aktsiisivaba ehk toode peaks olema tunduvalt odavam ja keskkonnasõbralikum kui emulgeerimata diiselkütus.

Meie seadusandluses pole sellele ideele aga siiani rohelist tuld antud. Õliliidu president Toomas Saks ütleb, et ilmselt ei juhtu seda siinmail kunagi. “Nad presenteerivad seda kui uudset ja rohelist ideed, aga tegelikult oli veega segatud kütus kasutusel juba 1960. aastal Itaalias, kus seda kasutati sealses ühistranspordis,” ütleb ta.

“See ei ole mingi uudne avastus ja mina näen, et selle äri peamine idee on siiski teenida kasu aktsiisivaba vee pealt, mida segatakse kütusesse ja mis teeb emulgeeritud kütuse odavamaks ning selle pealt on võimalik rohkem teenida. Kuid kui veega segatud emulsiooni kasutatakse kütusena, siis tuleb minu meelest selle eest ka maksta täit aktsiisi, mis siis, et kuni 30 protsenti sellest võib olla ka vesi,” leidis Saks.

Rosimannus nii ei arva. “See on väga keskkonnasõbralik tegevus, sest veest ei eraldu põlemisel kahjulikku saastet ja nanoemulgeerimisega saavutatakse olukord, kus kütuse enda kulu ei suurene. Mulle tundus see siis ja tundub ka praegu jumalale meelepärane tegevus, mis võiks ka äriliselt huvitav olla. Hoian sel teemal jätkuvalt silma peal,” märkis Rosimannus Ärilehele jõulude paiku.

Õliliidu president Saks ütleb, et jutt emulgeeritud kütuse headusest on jama, sest siiani ei ole tõestatud isegi seda, et veega segatud kütus on keskkonnasõbralikum kui tavaline diiselkütus.

Rosimannust tutvustas investorile Ilmo Maaroos

Detsembri lõpus kogunes kirev seltskond ärimehi, kellega Rosimannus end avalikult seostada ei taha, Novus Greenoil OÜ Narva mnt kontorisse.

Kohale kutsutud Šveitsi firma esindajat Eestis (nimi toimetusele teada) tutvustas seltskonnale advokatuurist välja visatud Ilmo Maaroos.

Sveitsi investor kinnitas Päevalehele, et Maaroos oli end talle tutvustanud kui Novusoil OÜ äripartnerina. Sveitsi ettevõtjaga kohtuti selleks, et arutada võimalikke koostöövõimalusi just emulgeeritud kütuse teemal Araabia Ühendemiraatides. Täpsemalt: äri alustamiseks vajati rahasüsti. Esialgu oli juttu summast 400 000 eurot.

“Maaroos tutvustas emulgeeritud kütuse projekti ja lubas mind oma äripartneritega kokku viia. Olin ise ka üllatunud, et Rain Rosimannus selles seltskonnas istus,” ütles anonüümsust palunud Eestist pärit Sveitsi firma esindaja Ärilehele.

Saladusteloor kohtumise ümber

Ilmo Maaroos kinnitab Ärilehele, et taoline kohtumine Narva maantee kontoris tõepoolest aset leidis, kuid Rosimannuse nime kuuldes teeb ta juttu pika mõttepausi.

“Investor ajas sassi Richard Tomingase ja Rain Rosimannuse,” märgib ta lõpuks. Eestist pärit investor, Sveitsi firma esindaja, hakkab selle jutu peale naerma. “Tunnen Richard Tomingat juba ammu. Ta oli nimelt mu klassivend. Teda ei saa ma kohe kindlasti kellegiga sassi ajada,” teatab ta.

Investor märgib, et Rosimannus oli kohtumisel Tallinnas ainus, kes ei andnud talle visiitkaarti. Ülejäänud mehed pistsid selle talle kõik näpu vahele.

“Rosimannus tutvustas end nime pidi, andis tervituseks käe. Samuti on ta nägu mulle meediast tuttav. Ta istus koosolekul, rääkis vähe, kuid esitles end selgelt selle firma koostööpartnerina,” kinnitab allikas. Samuti on tema sõnul Rosimannuse nimi pidevalt koostööprojektist läbi jooksnud.

Hetkel on läbirääkimised pooleli, kuid Maaroos loodab, et jaanuari lõpus on kütuse emulgeerimise ühisäri Emiraatides tänu Sveitsi investorile käivitunud ja Eesti meediale saadetakse siis ka selle teemaline pressiteade. Investor tehingut ei kommenteeri.

Rosimannus eitab kohtumist

Meie allikas väidab, et olite hiljaaegu kohtunud kütuse emulgeerimise teemal ja seltskonnas oli ka teisi inimesi. Te planeerite emulgeerimise äri Emiraatides?

Ma ei tunne (nimi toimetusele teada) nimelist isikut ja enda teada pole temaga ka kunagi kohtunud.

Te olete öelnud, et ei suhtle enam nii tihedalt Richard Tomingase ja Kristjan Oleiga. Vastab see tõele?

Richard Tominga ja Kristjan Olei ärides ei osale.

Kas te olite seotud nn punase kütuse keelustamisega Eestis ehk osalesite seaduse reguleerimises läbi koalitsiooninõukogu? Kas see info vastab tõele?

Kütuste maksustamise otsustasid 3 koalitsioonierakonda rahandusministeeriumi ettepanekute hulgast valikut tehes.

Emulgeeritud kütuseideed on varemgi välisinvestoritele pakutud

Kaksikvennad Jürgen Järvik ja Kristjan Olei on üritanud emulgeeritud kütuse ideed maha müüa välisinvestoritele varemgi. Ligi kaks aastat tagasi suvel käis Eestis Lõuna-Ameerika kütusemiljardäri Matias Rojase esindaja Londonist, kellele eksponeeriti emulgeeritud kütust tootvaid seadmeid kui eestaste avastust, mida üritati naftatöösturile maha müüa.

Rojasele Londoni allika sõnul idee ei sobinud. Ka nemad olid kursis sellega, emulgeeritud kütust on kasutatud juba aastakümneid nii Itaalias, Hollandis kui Taanis ning see ei ole siiani endaga kaasa toonud läbimurret kütuseäris.

Rojase esindaja tegi Jürgen Järviku ja tema kaksikvenna Kristjan Oleiga (keda tutvustati Londoni esindajale mitte kui venda, vaid kui inseneri ja aju emulgeerimise seadmete taga) tuttavaks Eerik-Niiles Kross.

Muide Rojasele kuuluv naftafirma Blue Oil Group andis Krossile möödunud aastal miljon eurot laenu, mille tagatiseks sai Krossile kuuluv Kõue mõis. Kuigi tehing toimus suvel, kirjutas meedia sellest alles tänavu sügisel. Eerik-Niiles Kross eitas Päevalehele igasugust seost Järviku, Olei ning kütuseäriga. Kui vendadel Rojasega äriks ei läinud, otsiti välisinvestoreid mujalt.

Tallink: emulgeeritud kütust oleme katsetanud, aga aktiivses kasutuses seda ei ole

Luulea Lääne, Tallinki kommunikatsioonijuht

Kütuse emulgeerimise tehnoloogiat oleme vaid testinud, kuid aktiivses kasutuses seda meie laevastikus hetkel ei ole. Testimine toimus reisilaeva Romantika peamasinatel 2014. aasta lõpus ning 2015. aasta alguses. Ettevõte võimaldas katsetusteks laeva peamasinaid ning emulgeerimiseks kasutati meie ettevõtte poolt sisseostetud tavapärast laevakütust.

Katsetulemustest saab lähemalt rääkida üks selle korraldajatest, Keskkonnauuringute Keskus, meil selleks volitused puuduvad. Hetkel pole me otsustanud, kas kõnealune meetod võiks edaspidi tulla kõne alla ettevõtte laevadel kasutamiseks või mitte, lisaks on selliste arendustööde juures palju lisanüansse. Nendeks on rahvusvaheliste ametkondade kinnitused, masinatootjatepoolne heakskiit jne.

Tallink panustas antud katsetesse seoses ettevõtte strateegiliste keskkonnaalaste eesmärkidega leida täiendavaid võimalusi vähendada kahjulike ühendite sisaldust heitgaasides enam kui seda näevad ette kehtivad normid. Teeme palju koostööd erinevate teadlaste, organisatsioonide ja ettevõtetega leidmaks selleks täiendavaid võimalusi.

Olavi Miil: Mina oma laevades seda kütust kasutada ei luba

Minule emulgeeritud kütust pakutud ei ole ja SLK (Saaremaa Laevakompanii - toim.) väitel ei ole nad seda ka minu laevadel testinud.

Ma ei oska seda ideed kiita ega ka maha laita, sest ma ei tea selle kohta palju. Mina küsiksin kindlasti enne masinate tootja arvamust, masinate garantii kehtivuse mõttes. Minu meelest ei ole tegu uue avastusega.