SLK on lubanud, et laevad seisma ei jää, kuid lepingu lõppedes hakataks sõitma kommertshindadega. Erinevatel hinnangutel kallineks parvlaevapilet kuni kaks korda.

Saaremaal tegutseva toidukaupade hulgifirma Jomanda juhataja Priit Rauniste sõnul läheksid toidu- ja esmatarbekaubad sellisel juhul saartel kuni mõne protsendi kallimaks.

Saaremaal on ligi poolsada toidukauplust, Hiiumaal paarkümmend. Jomanda on mõlema saare poodide suuremaid varustajaid.

Saaremaal kuut tanklat omava Saare Kütuse tegevjuhi Margus Hieti sõnul suurendaks parvlaevapileti kallinemine ettevõtte kahjumit. Kütuse hinda ei saaks oluliselt tõsta, kuna siis ei oleks see konkurentsivõimeline mandri tanklate omaga.

Olerexil on Saaremaal kaks tanklat. Firma juhatuse esimehe Andres Linnase sõnul on laevapileti hinnatõusu mõju kütuse hinnale marginaalne. Hoopis olulisemat mõju avaldaksid tema sõnul häired parvlaevade sõidugraafikus.

Saartele tuuakse mandrilt pea kogu kaup, välja arvatud lihasaadused ja leib.

Majandusministeerium on varem väitnud, et juhul kui SLK jätkab kommertshindadega, kompenseerib riik kohalike omavalitsuste kaudu saarte elanikele ja firmadele osa parvlaevapiletite hinnast. See on ministeeriumi nn kriisiplaani üks osa, juhuks kui SLK-ga ei saavutata 1. oktoobriks liinilepingu pikendamise osas kokkulepet.

Hiiu maavanema kt Jüri Ojasoo sõnul tekib kompenseerimisega seoses küsimusi. “Kes on saare elanik, kas see, kes elanikeregistris, või ka see, kes sõidab nädalavahetusel saarele oma nn koju?” küsis ta.

Saareelanikele piletit osaliselt hüvitada on tema sõnul lihtne, kohalikele firmadele lisakulutusi kompenseerida aga raskem.

“Kindlasti peaks hüvitama ka saarte firmadele ebameeldivused parvlaevaliikluses,” ütles ta.

Saare maavanema kt Hans Teiv usub, et enne 1. oktoobrit jõuab riik SLK-ga kokkuleppele ja parvlaevaliiklus jätkub samas kvaliteedis samade piletihindadega.

Majandusministeerium töötab välja kriisiplaani

•• Plaan valmib juhuks, kui SLK laevad seisma jätab, hindu tõstab või graafikut hõrendab.

•• Saarte elanikele ja firmadele parvlaevapiletid ei kalline, kuna riik lubab kompenseerida võimaliku piletihinnatõusu. Välistatud ei ole ka kompensatsioonid mandrielanikele ja turistidele.

••Igaks juhuks uurib ministeerium laevade hankimise võimalusi Skandinaavia laevandusorganisatsioonide kaudu.

•• Kui SLK kommertshindadega jätkab, otsib ministeerium tuge konkurentsiseadusest.

•• Seadus ütleb nimelt, et hinnakujundus peab olema põhjendatud ja läbipaistev.

••Esimeseks eelistuseks peab ministeerium SLK liinilepingu pikendamist ühe aasta võrra. Riigieelarvest on saarte liinidele järgmisel aastal ette nähtud 75 miljonit krooni. T.T