Kruiisiturist on tavaliselt rikas ameeriklane, kes teeb siin päris suuri oste, kui tal on, mida osta. Nii põhjendab Tallinna Sadama turundusdirektor Erik Sakkov ettevõtte huvi Saaremaa vastu. Teised suuremad Läänemere saared võtavad juba ammu kruiisituriste vastu ja numbrid mõjuvad julgustavalt. Sakkov hindab Bornholmi ja Gotlandi näidete põhjal, et süvasadam võiks Saaremaale tuua kümneid tuhandeid turiste.

“Läänemere pealinnu - Tallinn, Helsingi, Stockholm, Kopenhaagen, külastab umbes 200 kruiisilaeva aastas. Kõike seda, mis jääb tee peale, saared, Bornholm, Gotland, ka Riia, nende saagiks langeb umbes 40 laevakülastust aastas. Keskmise suurusega laevad, nende peal võib olla kuni 1000 reisijat,” rääkis Sakkov.

Kuressaare linnapea Jaanus Tamkivi oli sadama mõju prognoosides veelgi optimistlikum. Tema hinnangul võiks turistidevool hoogustuda koguni kolmandiku jagu.

“Niipalju, kui ma esialgsete uuringutega olen tuttav, siis arvestatakse, et aastas oleks võimalik maale tuua 130 000-135 000 turisti, see oleks täiesti mõeldav. Kui me arvestame, et praegu käib Saaremaal aastas 300 000 turisti, siis see oleks kolmandik juurde, igal juhul oleks mõju väga suur,“ ütles linnapea.

Praegusel hetkel on aga rikaste ameeriklaste vastuvõtt vaevalisem, sest puudub koht, kus suured laevad randuda saaks. Saaremaa läänerannikul Veere sadamas peatusid veel mõned aastatd tagasi suuremad laevad reidil ja maale pääses paatidega.

Linnapea Tamkivi möönab, et kruiisisadama võimalikke asupaiku on vaid paar tükki, sest meri saare ümber on madal ja rannariba keskkonnakaitselistel põhjustel kitsuke.

Erik Sakkov mainis, et kui peaks tõesti minema sadama rajamiseks, siis arvestab ettevõte eeskätt enda rahaga. Kokku hindas ta sadama maksumust 50 miljonile kroonile. “Hetkel on erinevate variantide kaalumisel summa päris palju kõikunud. Põhimõtteliselt oleks võimalik hakkama saada summaga, mis jääks 50 miljoni krooni kanti,” selgitas Sakkov.