Ta leiab, et Eesti peaks tarbimist maksustama, ent samas ka riigi kulusid kokku hoidma.

?? Mis on ökoloogiline maksureform?

Asja mõte on muuta maksustamise struktuuri, vähendades tööjõu makse ning suurendades energia kasutamise ja keskkonna kahjustamise eest võetavaid tasusid. Oluline on seejuures, et üldine maksukoormus ei suurene.

?? Mida Saksamaal on keskkonnasaaste maksustamise osas ära tehtud?

Oleme tõstnud näiteks kütuseaktsiisi, kehtestanud elektrile aktsiisi. Samas oleme vähendanud sotsiaalkindlustusmakseid. Selle tulemusena on odavnenud tööjõud ja tekkinud uued töökohad. Lisaks nimetatutele on meil teemaks ehk midagi sellist nagu Eestis tahetakse automaksu nime all rakendada, ning reoveemaks ja mitmesugused maa kasutamisega seotud tasud.

?? Kui suure osa moodustavad keskkonnatasud Saksamaa riigieelarvest?

Energiamaksud moodustavad 8?9 protsenti eelarvest (Eestis umbes 1,2 protsenti ? toim.). Aastatel 1999?2003 liikus maksukoormus kahe protsendi võrra tööjõult energiale.

?? Mis muudatusi ökomaksureform Saksamaal kaasa tõi?

Muudatusi oli mitmesuguseid. Näiteks autotööstuses kasvas ökonoomsete väikeautode müük perioodil 1998?2004 viis korda. Lisaks kasvas näiteks päikesepatareide müük. Saksamaa raudteesektoris on pärast saastemaksude rakendumist raudteefirmad ellu viinud säästuprogrammi, mis on toonud kümme protsenti energia kokkuhoidu. Ei Eesti ega ka Saksamaa taha Saudi Araabiale rohkem kütuse eest maksta, seega peame piirama fossiilsete kütuste tarbimist.

?? Kas ka keskkonnamõju oli käegakatsutav?

Jah, esimest korda Saksamaal 55 aasta jooksul langes kütuse müük kaheksa protsenti. Midagi sellist pole kunagi varem juhtunud. Kuid nüüd sai teoks tänu automaksule ja kütuse hinnatõusule maailmaturul.

?? Millisel kujul oleks Eestil kasulik ökomaksureform teostada?

Energia maksustamise osas on Eestil hea potentsiaal. Kütuseaktsiisid tõusevad tänu Euroopa Liidu direktiivile niikuinii. Kuid eri transpordiliike tuleks kohelda võrdselt. Seega tuleks ka lennufirmadele kehtestada kütusemaks, mis suunaks neid efektiivsemalt majandama.

Eestil on suurepärane võimalus rahastada ökomaksureformist tulumaksumäära jätkuvat alanemist. Reformi üks osa peaks olema automaks, et inimesed juba ökonoomset autot ostes mõtleksid sellele, et nad hoiavad maksude arvel kokku.

?? Mille järgi tuleks automaksu arvestada?

Seda saab teha neljal moel. Esimene võimalus on suunata inimesi ostma vähem saastavaid viimaste heitgaasistandardite kohaseid autosid. Teine võimalus on tõsta kütuseaktsiisi ? iga inimene otsustab ise, kuidas ta sõidab ja seega palju maksab. Kolmas võimalus on nn teemaks. Saksamaa näiteks on transiitriik ja meil on kehtestatud teemaks veoautodele. Neljas võimalus on maksustada parkimist ja seeläbi suunata inimesi avalikku transporti kasutama.

?? Eesti valitsus tahab suunata ökomaksude kehtestamisega saadud raha pensionitõusu katteks.

Poliitikud teevad vahel igasuguseid veidrusi lähemas perspektiivis. Kaugemas perspektiivis on see rumal mõte. Tõsta energiamakse ja samas tõsta ka riigi kulutusi, see tähendab riigi osaluse kasvu sisemajanduse kogutoodangus. Saksamaal näiteks on otsustatud riigi rolli majanduses mitte kasvatada. Pigem tuleks mõelda keskkonnakahjulike kulutuste vähendamisele ning selle arvel pensionitõusu rahastada. Eesti puhul olnuks kõige mõistlikum energiamaksude tõus ja tulumaksumäära alanemine üheaegselt läbi viia.

?? Kui paljudes Euroopa riikides on rakendatud saastetasusid, energiamakse jms?

Igas Euroopa riigis on teatavad tasud ja maksud. Pilt on üsna segane, riigiti maksustatakse saastet, lärmi, mitmeid transpordiliike jms.

?? Muide, kuidas müra maksustatakse?

Seda teeb näiteks Ungari. Autodel mõõdetakse 10 km kauguselt 50- ja 90-kilomeetrise tunnikiirusega mööda sõites lärmakust. Mootori müra kohaselt liigitatakse autod kategooriatesse.