Majandusharu kasumi kasvu prognoositakse alles viie aasta perspektiivis. Samas on tegemist triljoniäriga, kus iga rehvitootja üritab olla püsivaks armukeseks mõnele suurele autokompaniile. Näiteks Eestis müüdavatel uhiuutel Citroėnidel on enamasti all Michelini rehvid. ?Ju siis prantslased hoiavad kokku,? muigab Veho Eesti varuosade müügijuht Riho Talvar.

Vasikavaimustus

Kummist miljardiäri ei saa, see oli fakt, milles suurem osa rahahaisid olid sadakond aastat tagasi enam kui kindlad. Venivmaterjalist tehtud toodete tarbijaskonna vasikavaimustus vaibus sama kiiresti kui tõusis ja investorite skepsis polnudki seega alusetu. Pealegi rääkisid miljonid vastu taevast lennanud dollarid sama keelt. ?Enne tõuseb solgiämbrist päike, kui kummiäri kellegi rikkaks teeb,? sosistati rahahaide seltskonnas. Kõigi unistuste maa rikkuritel oli teatud mõttes õigus ? miljoniäri kummidest siiski ei tulnud. Tuli hoopis triljoniäri. Kuidas?

Kuna pidevates majandusprobleemides vaevelnud kummikatsetaja Charles Goodyeari kõrvu rahaeliidi hurjutamine ei kostnud, sündis tema eestvedamisel pooleldi eksituse läbi õhuga täidetud jalgrattakumm. Sellest omakorda arenes autokumm.

Mis sellest, et kumm on suur, raske, eemaletõukavalt must, kole ja kõigele lisaks veel kallis, leidub riike, kus see äri alles õide puhkemas. Kuna heaoluriikides käib rehvimüüjate käsi stabiilselt hästi ja suuri kõikumisi ei esine, suunavad rehvisefid pilgu vähem arenenud regioonidesse. Valdkonna tuleviku meepotid asuvad Hiinas, Venemaal ja Aasias.

Triljoniäri

80?90 miljardi dollari piirimaile jääva rehvitööstuse kogukäibest on üle poole enda kätte haaranud kolm maailmanime: Michelin, Bridgestone ja Goodyear. Kui tuntud Eesti näidendis on kord Vestmann peal ja Piibeleht all, ja vastupidi, siis ka rehvitööstuse esitegija tiitli saab olenevalt sellest, milliseid näitajaid järjekordses TOP-is mõõdetakse või milliseid kõikumisi on läbi elanud euro ja dollar.

Konkurents on tihe. Autotootjatele külje alla pugemiseks vajab iga ambitsioonikas rehvitootja korralikku arenduseelarvet. Väidetavalt ei ole rehviäri viimased kümme aastat eriliste kasumitega lagedale tulnud, sest arendustegevus on nõudnud oma osa. Jutt käib miljonitest dollaritest ja see, et väiksemad tegijad innovatsioonirallis gaasi põhja ei vajuta, on iseenesestmõistetav ? lihtsam on oma väike tootmine ja minimõõtmetes arendustegevus kellelegi suuremale müüa. ?Praktika on näidanud, et suured tegijad on väikestest tõsiselt huvitatud. Me lihtsalt ostame nad üles,? naeratab Goodyear Dunlopi Baltikumi juht, 36-aastase staa?iga Helge Berntsen.

Mees ei valeta. Väikesed tegijad, keda suured kalad alla ei neela, peavad ujuma kohalikus tiigis. Rehviäris on viimased 20 aastat toimunud kärme konkurentide elimineerimine ja iseseisev rehvitootja on maailma-

praktikas pigem erand kui reegel. Põhjamaades popid Nokia talverehvid maailma mastaabis ilma ei tee, sama kehtib teiste piirkondlike märkidega nagu Hankook, Toyo, Kumho jne.

Näiteks Leedus moodustab rehvide järelturg kogumahust 20%. Kummieksperdid vangutavad siinkohal pead, sest tulevikus tõmbab kasutatud rehvide turg end koomale. Mida vähem rehve suunatakse järelturule, seda suurem rabelemine leiab aset, et oma rehvibrändiga uute autode turul löögile saada.

Kõik sõidavad rallit

Teadjamate sõnul võivad kummiäris koos autotööstustega rallit sõita kõik, kes hea pakkumisega suudavad lagedale tulla. Enamasti kaasatakse rehvitootjad auto väljatöötamisse juba päris algusfaasist alates ning esindus- ja soovituslepinguid jagatakse kõigile, kes suudavad kvaliteedinõuetega võidu joosta. Seega ei maksa imestada, kui sama mudeli autol on samas müügisalongis hoopis erinevad rehvid all.

Autosalongide müügimehed laiutavad käsi ja täpset vastust ei anna rehvide iseärasuste kohta keegi ? kõik, mis tehas on välja valinud, peab sobima.

Üldiselt eelistavad autotootjad tunnustatud tootjate rehve ja monopoliseisust kellelegi naljalt ei anta. Ainuke erand on Harley Davidson, mis algusest peale on koos saba ja sarvedega truu Dunlopi rehvidele.

Rehvidest meil ja mujal

?? Autokummide valmistamise tooraineteks on kumm ja õli. Maailmas kasvab üks kummipuu kahe elaniku kohta. Kummipuude kasvatus toidab ligikaudu 300 000 ameeriklast ja aastas tehakse kummist kuue miljardi dollari väärtuses tooteid.

?? Sõites puutub maaga kokku rehvist vaid ligi käelaba suurune pind.

?? Soomlased vahetavad rehve kaks korda sagedamini kui eestlased.

?? Eesti sõiduautorehvide liider on Goodyear.

Kes kellega käib?

?? Tehasest tuuakse Eestisse autod suverehvidega. See, millise tootja rehv masinale alla on pandud, sõltub eelkõige auto mudelist. Rehvide valikul peetakse silmas kruiisiindeksit ja rehvimõõte. Olulised on ka rehvitootja ja automüüja omavahelised lepingud.

Volkswagen

Suverehvid

Goodyear

Dunlop

Continental

Talverehvid

Goodyear

Dunlop

Honda

Suverehvid

Bridgestone

Dunlop

Michelin

Talverehvid

Nokian

Michelin

Goodyear

Mercedes-Benz

Suverehvid

Continetal

Michelin

Dunlop

Pirelli

Goodyear

Talverehvid

Continental

Allikas: automüüjad