Mitmetes riikides on algatatud Volkswageni diiselautode suhtes uurimine. See on vaid suurendanud survet Volkswageni juhatuse esimehele Martin Winterkornile, kirjutab Reuters.

Maailma suurim autotootja eraldas oma kolmanda kvartali tulemuses 6,5 miljardit eurot ettevõtte 78aastase ajaloo suurima skandaali kulude katteks. Kompanii teatas, et kulude summa võib kasvada, lisades, et nn. EA 189 tüüpi diiselmootorid, mida on paigaldatud Volkswagenitele üle maailma on näidanud märkimisväärseid emissioonitaseme hälbeid nii testimisel kui sõidul.

USA keskkonnaagentuur EPA teatas reedel, et Volkswagenit võib ähvardada kuni 18 miljardi dollariline trahv emissioonitestidega petmise eest. Lisaks teatas USA justiitsministeerium kriminaaluurimise algatamisest. Uurimine ei puuduta ainult puhta õhu seadust, vaid ka pettust ja valetunnistuste andmist regulaatoritele.

New Yorgi ja teiste osariikide peaprokurörid loodav uurimisgruppi, ütles New Yorgi peaprokurör Eric Schneiderman.

„Ühelgi ettevõttel ei lubata rikkuda meie keskkonnaseaduseid ega lubadusi klientidele,“ teatas Schneiderman pressiteates.

Kriis on levinud Saksamaal šokilainetena. Saksamaa liidukantsler Angela Merkel nõudis Volkswagenilt täielikku läbipaistvust.

Winternkormil seisab reedel ees ettevõtet nõukogus töölepingu pikendamine, kuid nüüd ähvardavad teda küsimused sellest, kas ta teadis tarkvara kasutamisest, et eksitada USA regulaatoreid autode heitgaaside määramisel.

„Winterkorn kas teadis USAs uurimisest või sellest ei raporteeritud talle,“ ütles Evercore ISI analüütik Arndt Ellinghorst. „Esimesel juhul peab ta koheselt tagasi astuma. Teisel juhul tuleb küsida – kuidas saab olla sedasi, et nii kaugele ulatunud rikkumistest ei raporteeritud tippjuhtidele ja ka sellisel juhul lähevad asjad karmiks.“

Ajaleht Tagelspiegel kirjutas, et nõukogu asendab 68-aastase Winterkorni Porsche juhi Matthias Mülleriga. Volkswagen lükkas selle info tagasi.

Kanada alustas 2009.-2015. aastal toodetud umbes 100 000 Volkswageni ja Audi uurimist. Prantsusmaa rahandusminister Michel Sapin kutsus üles algatama üle-Euroopalist uurimist. Saksamaa transpordiministeerium teatas, et nad saadavad uurimiskomisjoni Volkswageni peakontorisse, et selgitada välja, kas autod vastavad Saksamaa ja Euroopa emissioonieeskirjadele.

Itaalia nõudis Volkswagenilt kinnitust, et Itaalias müüdud autod ei ole varustatud skandaali keskmes olevate petuseadmetega. Ka Šveitsis alustati uurimist. Aasias uurib Volkswageni diiselsõidukeid Lõuna-Korea.

Volkswageni aktsia on täna langenud 1,1%, 104,85 eurole. Nädalaga on aktsia hind kukkunud 38,2%. Aktsia madalama hinna juures kaotas ettevõte enam kui 30 miljardit dollarit turuväärtust.