Škoda toodang moodustab märkimisväärse osa Tšehhi Vabariigi ekspordist.

To je škoda, ütlevad tšehhid, kui midagi nihu läheb. Esimesi tšehhikeelseid sõnu omandavat välismaalast võtab muidugi pead vangutama, kui vähemalt pool autodest tänaval niisugust ?kahju? või ?õnnetust? tähistava nimega kaubamärki kannab.

Ometi tähendab Škoda Auto (mitte ajada segamini muu hulgas trollibusse tootnud Škoda Holding grupiga) Tšehhi majanduse jaoks kõike muud kui kahju või õnnetust. Tšehhi suuremaid tööandjaid toodab aastas ligi pool miljonit sõidukit, millest enam kui Škoda. Tehas töötab nõudluse rahuldamiseks täie hooga ? uus auto sõidab liinilt maha iga minuti tagant.

Suur hulk Škoda tööl

Ettevõtte põhilises tootmiskompleksis Mlad? Boleslavis leiab tööd üle 20 000 inimese. Kaudselt pakub Škoda autotehas tööd ligikaudu 150 000 inimesele ehk neljale protsendile töövõimelistest tšehhidest. Arvatakse, et Mlad? Boleslavis polegi perekonda, mille mõni liige ei töötaks Volkswageni gruppi kuuluva Tšehhi tööstushiiglase heaks.

Tšehhi Vabariik paistab Ida- ja Kesk-Euroopas silma tugeva tööstusmaana. Masina- ja terasetööstus moodustab riigi SKP-st üle kaheksa protsendi, tõstes selle sektori teeninduse järel teisele kohale. Just tööstuse 8,7-protsendiline aastane tõus aitas tõhusalt kaasa Tšehhi majanduse üldisele 4,1-protsendilisele majanduskasvule. Škoda ning tema allhankefirmade eksport ulatub seejuures tugevasti üle kümnendiku kogu Tšehhi väljaveost.

Selle aasta esimese kuue kuuga kasvas Škoda autode tootmine 0,7 protsenti, millega kompanii ise jääb suhteliselt rahule, ehkki analüütikute hinnangul tasuks püüelda märksa kõrgemate eesmärkide poole. Ja tšehhid üritavadki ? sel aastal avas Škoda filiaali Indias, kus aasta lõpuks plaanitakse müüa 8000 sõidukit. Esialgu annab India üksus tšehhidele üksnes tööd juurde: Indias toodetud sõidukit tuuakse peaaegu täies ulatuses osadena Mlad? Boleslavisist kohale ning pannakse kohapeal vaid kokku. Nii pääsevad sõidukid karmidest imporditollidest. Peale India on Škodal tehased veel Bosnia-Hertsegoviinas ning Ukrainas.

Madalad tööjõukulud

Mis siis Škodat tagant tõukab? Lihtne vastus: Lääne-Euroopaga võrreldes veel suhteliselt madalad tööjõukulud ning tugev insenerkaader. Kui Eestis hiljuti lahvatanud diskussioonis Säästumarketi müüja ametimaine üle pani üks kodanik väheväärtuslike töötajate nimistusse ka inseneri, siis tšehhide jaoks on insener olla auasi. See, kellel tiitel käes, paneb tähise ?ing? nii postkastile kui ka visiitkaardile ning laseb endale adresseerida inseneritiitliga kirju. Aga firma nimi? Kahju või õnnetus? See on kõigest tükike ajaloost, kuuludes firma 1925. a. finantskrahhist päästnud perekonnale.

Suurimaks tootjaks saab Slovakkia

?? Slovakkia hakkab peagi tootma rohkem autosid inimese kohta kui ükski teine riik maailmas, ennustab ajakiri The Economist. Pärast ühtlase, 19-protsendilise maksumäära kehtestamist kerkib Slovakkias autotehaseid robinal. Juba praegu toodab Volkswagen seal 300 000 autot aastas. Peugeot-Citro?n ehitab tehast, mille aastaseks võimsuseks peaks tulema samuti 300 000 sõidukit. Kia Motors plaanib lisada sellele veel

200 000 masinat aastas. Täisvõimsuse saavutamisel toodetakse Slovakkias tuhande elaniku kohta ligi 150 sõidukit.

?? Kompanii juhtkond hindab, et iga Saksamaal valmistatud sõiduauto läheb maksma 1400 eurot (22 000 krooni) rohkem kui samasugune sõiduk, mis tuleb liinilt maha Ida-Euroopas.

?? Selle aasta esimese kuue kuuga kaotas kontsern 1,7 miljardit eurot (27 miljardit krooni). Eelmise aasta negatiivsen rahavood küünivad koguni seitsme miljardi euroni (110 miljardi kroonini). Samas jätab Volkswageni 9 kuu 47 miljoni eurone (730 miljoni kroonine) kahjum külmaks ametiühingu IG Metall, mis võitles autoehitajatele välja garanteeritud töökohad kuni aastani 2011.