Mis puudutab SMS-äri meelelahutuslikku poolt (ehk siis piltsõnumid, logod, helinad, erinevad tarbijamängud jne.), siis võib selle valdkonna käive ulatuda Kikase hinnangul aastas mitmekümne miljoni kroonini. “Ma arvan, et see ei tohiks olla üle 100 miljoni krooni, kuid samas ei ole alla paarikümne miljoni krooni,” märkis ta. See number võib Kikase hinnangul kiiresti ka kahekordistuda, kui arvestada asjaolu, et EMT tõi hiljuti turule oma EMT GO teenuse ja Tele2 oma GO Live projekti.

Juhib meelelahutus

ADM Communicationsi juht Erki Peinar ütles, et hetkel hoiabki suuremat osa SMS-ärist enda käes meelelahutuslik pool, ehk logode-helinate-tarbijamängude-loosimiste valdkond.

“Meie lihttarbijale suunatud teenuseid ei paku. Meie eesmärgiks on pakkuda selliseid lahendusi, mida on ettevõtetel läbi SMS-ide võimalik äriliselt ära kasutada. See on veel suhteliselt tume maa,” ütles Peinar.

SMS-äri võib Peinari sõnul liigitada jämedalt kolmeks: meelelahutuslik pool ehk logod, helinad ning tavalised SMS-id; ärieesmärgiline pool hõlmab endas näiteks kaupluste tarbijamänge, loosimisi ning erinevaid võistlusi; ärilise poole teine segment hõlmab aga ärialast toetust, nagu konverentsid ja messid, kus reaalajas saab lühisõnumeid saata, samuti sisekommunikatsioon firmades ning klientidevaheline suhtlus.

Peinari hinnangul on SMS-äri puhul Eestis tõenäoliselt järgmine tõsisem trend SMS-telemängude pool. Hästi on see levinud näiteks Soomes, kus lühisõnumi saatjad saavad läbi saadetud SMS-i kaasa lüüa teleris jooksvas minigolfi mängus. “See on turg, mis lähima aasta jooksul peaks kasvama,” ütles Peinar.

AS EMT teatas, et nende võrgus on SMS-ide saatmine selle aasta seitsme kuuga kasvanud 7,5 protsenti. Ka EMT hoidub kommenteerimast, millised summad SMS-äris Eestis tiirlevad. Küll aga ütles ettevõtte avalike suhete juht Kaja Pino, et EMT-l on kliente, kes saadavad iga kuu üle 1000 lühisõnumi. Ehk siis keskmiselt üle 30 sõnumi päevas.

Ühe telekommunikatsioonituru spetsialisti hinnangul võib logode ja helinate kasutajaid Eestis olla umbes 25-30 000.

KOMMENTAAR

Populaarsuse tagab teenuse kvaliteet

Andrei Korobeinik, Rate.ee asutaja

Võrreldes eelmise aastaga on SMS-ide saatmine Rate.ee-sse oluliselt kasvanud, kuna ka Rate.ee kasutajaskond on suurenenud. Hetkel on Rate.ee-s 300 000 kasutajat, veel vähem kui aasta tagasi oli neid 200 000.

SMS-äri edu sõltub paljudest asjaoludest. Peamine on muidugi see, kas teenus, mida SMS-i abil müüakse, on tarbijale vajalik või mitte. SMS-teenuste spetsiifika on tihedalt seotud olukorraga turul. Kui logode ja helinade müüki mõjutavad uute telefonide mudelid, siis SMS maksevahendina sõltub teistest maksmise võimalustest - vahendusprotsent, mida võtavad endale mobiiloperaatorid, on teiste võimalustega võrreldes suurusjärgu võrra suurem.

Kui Eesti pangad saaksid turule tuua mobiilmaksed, mis toimivad, oleks see suurepärane alternatiiv SMS-maksetele ja näiteks Rate.ee-s rakendaksin mobiilmaksed kohe. Kahjuks praegu võib öelda, et viie aasta jooksul ei saanud suured pangad sellise väikese ülesannega hakkama.

SMS-i ja MMS-i kasutatakse üha enam

•• Tele2 meedia- ja sisuteenuste juht Andres Jõesaar märkis, et Tele2 kliendid on SMS-i ja sellest aastast ka MMS-i (multimeedia sõnum – toim.) järjest rohkem kasutama hakanud.

•• "Kui Soomes on SMS-ide saatmise tõus teatud määral vähendanud kõneminutite kasvu kiirust, siis Eestis pole see kõneminutite arvu vähendanud.

Samuti on SMS-i/MMS-i teel tellitavate sisuteenuste pakkujate arv kasvanud. Turule on tulnud ka palju uusi populaarsust võitnud tooteid. Näiteks java-mängud,

real tones/true tones (pärishelinad), MMS-animatsioonid ja palju muud.

"Tänu tehnoloogia arengule on mobiiltelefon läbinud hüppe must-valgest maailmast värvilisse ning piiksuvast helinast on saanud väga hea kvaliteediga muusika. Telefonist on lisaks suhtlusvahendile saanud meelelahutaja," lisas Jõesaar. "Paarsada krooni kuus SMS-idele kulutada ei ole nii mõnegi kliendi jaoks probleem."

Jõesaare sõnul on SMS-teenustest hetkel väga populaarsed polüfoonilised helinad. EPL