Kuigi maailma majanduskasv aeglustub, kiireneb tänavu reklaamikulutuste kasv, ennustab meediaagentuur ZenithOptimedia. Põhjuseks on olümpiamängud, USA presidendivalimised ning Euroopa jalgpallimeistri-võistlused.   

Eesti reklaamituru areng läheb üleilmsest suundumusest lahku. “Käesolevaks aastaks ei näe ühtegi mastaapsemat uue tootekategooria tulekut. Teiste sõnadega: ei näe ühtegi põhjust, miks reklaamiturg peaks hoidma umbes 30% kasvutempot. Juba eelneva aasta mahtude kordamine oleks edu,” rääkis Media House arendusjuht Hanno Kindel hiljuti teabehommikul “Meediaturg 2007+”.

Agne Kinks ja Külli Esko TNS Emori meediauuringute meeskonnast märkisid samal üritusel, et aasta alguses väike kasv siiski jätkus: jaanuaris oli seda kõigi meediakanalite peale kokku umbes 10% võrreldes eelmise aasta sama ajavahemikuga. Nende pessimistlik ennustus oletab tänavuseks 0%, realistlik 8–10% ning optimistlik 15–18% kasvu.

Maailmas esirinnas

Möödunud aastal kasvas Eesti meediareklaamiturg 29%, mis oli üks maailma suuremaid kasvuprotsente. Kogu maailma reklaamiturg kasvas mullu ZentihOptimedia hinnangul 5,3% ning tänavu tõuseb kasv eelnimetatud sündmuste mõjul 6,7%-ni. Olümpiamängud toovad meediaagentuuri hinnangul reklaamiturule umbes kolm miljardit dollarit, USA presidendivalimised kaks miljardit dollarit ning Euroopa jalgpall miljard dollarit. Ilma nende sündmusteta jääks reklaamituru kasv tänavu 5,4% tasemele.   

Viimastel aastatel on üleilmsed reklaamikulutused suurenenud majandusega enam-vähem samas taktis: 1% majanduskasvuga on kaasnenud 0,92–0,93% reklaamikulutuste kasvu. Seepärast ei usu ZenithOptimedia, et reklaamiturg pöördub langusse. Kahe eelmise reklaamiseisaku eel kerkis see suhtarv palju kõrgemale: 1989. aastal 1,08%-ni ning 2000. aastal 1,06%-ni.

“Eelmine globaalse reklaamituru langus tuli pärast dotcom- ja telekommunikatsioonifirmade mastaapseid reklaamikulutusi – tollal olid nad veendunud, et põhiline, mis vaja teha, on luua bränd, misjärel hakkab vältimatult tulema ka kasum. Praegu otsib taas hulk dotcom-firmasid kapitali, mis paneb mõned inimesed kartma uut mulli. Ent enamiku dotcom-firmade ärimudel on praegu teine: nende eesmärk on müüa reklaamipinda ja nõudluse suurendamise asemel suurendavad nad seekord pakkumist,” rahustavad ZenithOptimedia analüütikud.

Internet on tipus


Kõige kiiremini kasvab endist viisi internetireklaam – nii Eestis kui ka kogu maailmas. Kuna see reklaamikanal alustas suhteliselt hiljuti päris nullist, avaldavad tema kasvunäitajad suuremat muljet kui turuosa. Eestis kasvas internetireklaam mullu 69% ja turuosa oli 8%. Maailmas kasvas internetireklaam möödunud aastal 32% ja selle turuosa oli 8%.

ZenithOptimedia prognoosi kohaselt möödub internetireklaam järgmisel kolmel aastal kolmest suurest tähisest: 2008. aastal möödub mahult raadioreklaamist (Eestis on see juba juhtunud), 2009. aastal saavutab kahekohalise protsendiga väljendatava turuosa ning 2010. aastal möödub mahult ajakirjareklaamist.

Eestis oli internetireklaami turuosa mullu TNS Emori hinnangul 8%. Neljal turul – Taani, Norra, Rootsi ja Suurbritannia – ületas internetireklaami turuosa mullu juba 15%. ZenithOptimedia ennustab, et neil turgudel ületab see 2010. aastaks 20% piiri ning 15% tasemeni jõuab veel kümme riiki.

Üleilmsetest muutustest väärib märkimist veel see, et 2010. aastaks möödub Hiina reklaamiturg eeldatavasti Saksamaa omast ning tõuseb maailmas suuruselt 4. kohale. Praegu 14. kohal olev Venemaa tõuseb 6. kohale.