Ärileht avaldab Andreas Kaju selgituse:

EAS hangib hinda ja seda nad ka saavad. Meie jaoks tähendaks EASi hangetel võitmiseks vajaliku (ehk siis raamhankes kolme parima sekka jõudmine) hinna pakkumine tugevalt alla omahinna pakkumise tegemist. Tänaste konsultantide meeskonnaga me sellistel hangetel osaleda ei saa.

Teine EASi seniste kommunikatsioonihangete omapära on, et otsitakse tugevat rahvusvahelist võrgustikku, mille abil toetada EASi välisturundusele suunatud kampaaniaid ja tegevusi. Iseenesest õige, aga hinnahangetele täiesti sobimatu. Kogu meie Euroopa võrgustik - kuulume maailma suurimasse ja tugevaimasse valitsussuhete võrgustikkku Fipra - ja selle agentuuride tase on nii kõrge, et meie siin jääme oma mõõdukate ja koduturule orienteeritud hindadega neist omakorda valgusaasta võrra maha.

Ma ei hakkaks isegi mõtlema selle peale, et minna küsima nende käest, et kas te oleksite valmis nende hindadega sotsiaalabi korras appi tulema. Jätan selle võimaluse alles juhuks, kui Eestil on kord kriisiolukorras päriselt vaja välismaailmas kommunikatsiooni ja valitsussuhete abi ja ehk õnnestuks siis mobiliseerida partnereid appi tulema.

Kui hankija pole tark, pole seda ka pakkuja

Ma arvan, et EAS on läinud mitmes mõttes kergema vastupanu teed. Esiteks soovitaks neile hankida keerulisemaid loovteenuseid ja panustada hangete hindamisse rohkem. Mõistagi on see keeruline ja hankijalt suurt panust eeldav, aga kui hankija pole tark, pole seda ka pakkuja. Ehk siis lõhkuda oma suur raamleping ära erinevateks hangeteks. Lihtsaid asju hankida siis hinnaga ja keerulisemaid asju loovkomponendiga.


Teiseks oleks vaja teenuste hangetel lõpuni rääkida alapakkumiste diskvalifitseerimise õigusliku võimalikkuse küsimus. Pooldan kindlasti diskvalifitseerimisi, aga on erinevaid käsitlusi, kas see on kohtus vettpidav (st võtta tehtud pakkumiste keskmine ja diskvalifitseerida sellest x% odavamad pakkumised või pakkumine). Kui ei ole, siis soovitan rääkida rahandusministeeriumiga riigihangete seaduse muutmise võimalikkusest.

Aga ega Meta ei peagi EASi hangetel osalema ja see ei peagi olema hankija eesmärk - et kõik osaleksid. Ka teenusvaldkonnas on agentuuridele olemas erinevad nišid ning hinnanišis meie olla ei taha. See pole hea ega halb - kuigi võib nii kõlada - vaid lihtsalt äriline kaalutlus. Vastavalt hinnale, mida pakkuda tahad, disainid ka oma teenuse keerukuse ja komplekteerid vastava kompetentsusega meeskonna.