Swedbanki ettevõtte infoportaal avaldas mõned kõlama jäänud mõtted seminarilt:

Eesti eksportijale võiks huvi pakkuda: tarbijatele suunatud lõpptooted/teenused, tervishoid, energeetika, autotööstus, elektroonika allhange, ökoloogiliselt puhast toit;

Turule sisenemisel on usalduse loomine väga tähtis, see võtab aega;

Sprechen Sie Deutsch?: vajalik on saksa keele oskus või kohalik esindaja;

Lipsu ostmine on hea investeering;

Ärisuhted on konservatiivsed, planeeri kohtumine varakult ja valmista kohtumine hästi ette;

Ärikontaktide eest tuleb hoolitseda, ühekordsest müügist ei piisa;

Erialaliidud ja messid on hea võimalus turule sisenemiseks;

Kasuta spetsialistide abi turule sisenemisel ja ärisuhete loomisel.

Mis võiks Eesti ettevõtjate eeliseks olla Saksa turul? Ühelt poolt on meie ettevõtted väikesed, paindlikud ja hea kvaliteediga. Teisalt jagame läbi Hansa Liidu sarnast ajaloolist ja kultuurilist tausta.

Need loovad head eeldused ärisuhete loomiseks ja mahtude kasvuks. Kui oleme suutnud müüa oma kvaliteetseid tooteid Skandinaaviasse, suudame heade müügimeestena seda teha ka Saksamaal.

Seminaril andsid ettevõtjatele head nõu Achim Hartig (German Trade&Invest investeeringute divisjoni juht), Tiina Kivikas (EAS ekspordinõunik Saksamaal), Maren Diale-Schellschmidt (Saksa-Balti Kaubanduskoja juht) ja Janek Pohla (Tahe Outdoors’i juhatuse liige ja omanik).

Täna on Saksamaa Eesti jaoks tähtsuselt kuues ekspordiriik, kuhu müüme aastas ligi 600 miljonit euro eest kaupu. Enim müüakse Saksamaale mööblit, puittooteid, elektri –ja mehaanilisi seadmeid.