Põhjuseks on see, et kuna reisilaevade puhul on tööjõukulude osakaal väga suur, siis praeguste palgatasemetega on neil veel mõistlik olla Eesti lipu all ehk meie maksukeskkonnas.

Eesti lipu all sõidavad näiteks kõik Tallinki Eesti sadamatest ehk Tallinnast ja Paldiskist väljuvad laevad. Kokku on neid hetkel seitse – reisilaevad Star, Superstar, Baltic Queen, Romantika, Victoria I, Seawind ja Regal Star. Märtsis lisandub ka Eesti lipu all seilav Silja Europa ning järgmisel aastal uus LNG kiirlaev Megastar. Samal ajal lahkub Eesti lipu alt aga Superstar.

„Oleme Eesti ettevõte, kellele on siinne areng ja inimeste hea käekäik oluline. Nii meie töötajate kui reisijate heaolu tagamine on määrava tähtsusega. Eesti meremeestele töö pakkumine ning siinsetele reisijatele eestikeelse teeninduse tagamine on sellega üheselt seotud ning seega on olnud loomulik ka Eesti lipu alla laevade registreerimine,“ selgitas laevafirma kommunikatsioonijuht Luulea Lääne.

„Samal ajal ei saa öelda, et Eesti riik samadele väärtustele tuge pakuks,“ lisas ta. „Eesti on riigina siinses piirkonnas erandlik, sest ei tee laevandussektorile, mis ometi on väga suur kohalikku tööjõuturgu panustaja ning turismitööstuse mootor, mingeid soodustusi.“

Naabrite eeskuju

Rootsi ja Soome ning isegi Läti on teinud just nendel kaalutlustel meretranspordiettevõtetele tööjõumaksude osas soodustusi. See aitab Lääne sõnul kaasa kohaliku tööjõuturu stabiilsuse säilitamisele ning merenduse, kui riiklikult tähtsa sektori arengule.

„Kindlasti oleks tervitatav, kui ka Eesti siinkohal naaberriikidest eeskuju võtaks, mis aitaks kaasa nii tööjõuturu ootustega paremini kaasas käimise kui ka ettevõtluskeskkonna parendamisele,“ märkis ta.

Viking Line’il on seitse reisiparvlaeva ja nendest üks – Viking XPRS – sõidab Eesti lipu all. Viking XPRS sõidab Eesti lipu all alates 2014. aastast, alustas ta 2008. aastal Rootsi lipu all. Teised laevad sõidavad Soome ja Rootsi vahelistel regulaarliinidel ning sealsetele tingimustele vastavalt kannavad siis Soome või Rootsi lippe.

Vastates küsimusele, et miks üleüldine tendents, et Eesti lipu all sõitvate laevade arv väheneb, leiab ka Viking Line’i tegevjuht Inno Borodenko, et mujal riikides on soodsam maksukeskkond. „Kindlasti on laevaomanikud huvitatud riigipoolsetest soodustustest,“ lisas ta.