“Plaanid on seatud nii, et uuest aastast tahame asja käima saada ning aastavahetuse paiku võiks olla avamine,” ütles OÜ Autosõit juhatuse liige Illimar Maasing.

Samas ei piirdu ettevõtte plaanid vaid ühe uue liberaja ehitamisega. Pärast seda, kui Tallinna projekt valmib, jääb Maasingu sõnul liberajata veel Virumaa. Seegi projekt on kavas järgmise aasta lõpuks valmis saada. Hetkel otsib OÜ Autosõit Virumaa liberaja tarvis koostööpartnereid.

Rada maksab miljoneid

Männikule kerkiva libedasõiduraja laius on 70–80 meetrit, pikkus ulatub aga 300 meetrini. “Alale tuleb ära mahutada nii libe osa kui tagasisõiduteed. Ettevalmistustööd territooriumil juba käivad,” ütles Maasing.

Aasta ringi töötava liberaja loomine pole tema kinnitusel odav lõbu: kui rajada rada koos vajaliku õppeklassiga, tuleb arvestada ligi miljoni euro ehk umbes 15 miljoni krooni suuruse väljaminekuga. Seetõttu püütakse ära kasutada juba olemasolevaid rajatisi, et kulusid kokku hoida. Näiteks Tartus Raadi lennuväljal asuva 550 meetri pikkuse ja 70 meetri laiuse raja jaoks oli vajalik tugev teepõhi juba olemas.

“Ka Männikul on üht-teist olemas,” tõdes Maasing.

Kuna siiani puudus Tallinnas aasta läbi töötav libedasõidu harjutamise rada, jäi osal huvilistel just pika vahemaa tõttu kursustest osavõtt katki, märkis ta. Huvi liberajal sõitmise vastu tunnevad nii vahtralehe väljavahetajad kui ka firmad, kes tellivad oma töötajatele libedal sõidu kursusi.

Maasingu hinnangul peaksid kõik algajad juhid enne vahtralehe väljavahetamist läbima kohustusliku libedasõidu osa just kunstväljakul. “Vale on teha libedaga piruette ja külglibisemisi tänaval. Varem kirjutatigi lihtsalt paberile, et libedaga sõit sooritati tänaval. Et vältida vale õpetusmetoodikat, peaks seda tegema platsil.”

Maasingu soovitusel peaks iga autojuht saama läbitud vähemalt libedal sõidu miinimumpaketi, milleks on kahepäevane koolitus koos 10 teooriatunniga ning 10 praktikatunniga. Selline kursus maksab umbes 3000 krooni.

Libedasõitu hakatakse tegema õppeväljakutel

•• Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi spetsialisti Andres Harjo sõnul on kavas juhikoolituse libedasõit viia tulevikus õppeplatsidele.

•• "Lähtuvalt liiklusseadusest antakse mootorsõiduki juhtimisõigus kahes etapis. Enne esmase juhiloa vahetamist juhiloa vastu peab isik läbima lõppastme koolituse, mille üheks osaks on ka libedasõidu riskivältimise õpe," märkis Harjo. Praegu kehtiva korra kohaselt võib riskivältimise õpet läbi viia ajavahemikul 1. aprillist kuni 30. novembrini ainult selleks kohandatud muuks liikluseks suletud aasta ringi kasutataval kunstlibeda kattega õppeväljakul. Alates 1. detsembrist kuni 31. märtsini on võimalik kasutada looduslikku libedust.

•• Seda korda soovib ministeerium aga muuta. Muudatusega soovitakse täpsustada, et libedasõidu õpe hakkaks toimuma muuks liikluseks suletud õppeväljakul (liberajal) või ajavahemikul

1. detsembrist kuni 31. märtsini loodusliku libeda tingimustes ainult selleks kohandatud muuks liikluseks suletud õppeväljakul.

•• Koolitusel osalejaid muudatus ei puuduta. EPL