Sel ajal kui kultuuripealinn on üritustega poole peal ja merepäevad juba läbi, venib Tallinna reisisadama ja Admiraliteedi basseini äärse ala arendamine. Ka Tallinna esimene mereäärne restoran, nagu sadama juht Ain Kaljurand City Marina kohta ütles, avati alles eelmisel nädalal.

Söögikoha City Marina osanikeks on Tallinna toitlustus- ja meelelahutusäris juba tuntud tegijad eesotsas Argo Koppa ja Paavo Pilvega. Koppa ja Pilve osanikfirmade koostöö tuntuimad ettevõtmised on ehk vanalinnas asuv restoran Ribe ning kesklinna kohvikud Komeet ja Platz. Admiraliteedi basseini kaldal asuv välirestoran on analoogne lahendus Viru keskuse Katusekinoga, mis kuulub samuti Koppa-Pilve ettevõtete pikka nimekirja. „Tegemist on hooajaprojektiga. Kui sel aastal ettevõtmine toimib ja inimestele peale läheb, on ideaalis järgmisel aastal restoran uuesti püsti juba maist oktoobrini,” kirjeldas Paavo Pilv.

Juuli keskpaika veninud avamine seisis, nagu ikka, ehitus- ja kauplemisloa taga. „Eks me ise ka kurbusega tõdeme, et Eesti suves on juba ühe päeva kaotamine patt, mis siis veel kuust ajast rääkida,” nentis Kaljurand. Suuri edasiminekuid arenduses ta sel suvel aga ei julge lubada. „Basseini juurde tulevad mõned näitused ning mõte on korraldada väikseimaid kontserte sadamaturu juures, kus merepäevade ajal asus džässiala telk.”

Tuleb ideekonkurss

Pikemad plaanid Tallinna Sadamale kuuluvate aladega on aga suured – vaaterattast kuni liivaranna ja messikeskuseni. Ain Kaljurand ei välista ka sadama ja kesklinna vahele jääva tühermaa muutumist uue ooperiteatri asukohaks. „Muide, see on Aivar Mäe mõte, et 2018. aastal, kui Eesti Vabariik saab saja-aastaseks, toimuks presidendi vastuvõtt juba uues ooperiteatris. Ja miks see ei võiks olla sadama läheduses? Majast saaks kindlasti üks Tallinna arhitektuurilisi märke.” Kaljurand lisas, et kui mõtte täideviimist alustatakse peatselt, võiks see ka teoks saada, kuid riigi ressursside nappuse tõttu jõutakse tegeleda vaid ühe suure projektiga. Praegu on selleks Eesti Rahva Muuseumi ehitamine Tartus.

Iseseisva, teostatavama äriprojektina näeb Kaljurand sadamasse vaateratta ehitamist. Tegemist oleks aasta ringi töötava turismimagnetiga, mille maksumuseks oleks umbes kaheksa miljonit eurot. „Teenuse pakkuja on veel lahtine, otsime, kes võiks sellesse investeerida. Aga see tasuks end kindlasti ära,” lisas Kaljurand. „Sel sügisel on plaanis korraldada ideekonkurss kruiisiala atraktiivsemaks muutmiseks, aga jällegi mitte põhjapanevate investeeringute, vaid viie- kuni kümneaastaste projektide näol.”

Admiraliteedi basseinist linna pool asuva Lootsi 10 kvartalis käivad juba renoveerimis- ja ehitustööd. Muinsuskaitse all olevatest ajaloolistest laohoonetest on plaan teha toitlustus-, kaubandus- ja meelelahutuskeskus, mille arendajaks on OÜ Expresso.

Sadamas liiguvad taskuvargad

Sel nädalal kohtub Tallinna Sadama juhatus politsei- ja piirivalveameti esindajatega, kellega räägitakse sadamaala turvalisusest ja probleemidest. Sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand näeb taskuvaraste ja turiste tülitavate mustlaste järjest julgemaks muutumise ühe põhjusena seda, et sadamaalale ei ole jäänud mitte ühtegi politseinikku. Ka harva läbisõitvast patrullist ei ole tihtipeale kasu. Sadam kasutab küll turvafirma G4S teenust, kuid nende käed üksi jäävad selliste probleemide korral lühikeseks. „Eriti kurvastas see, kui öeldi, et teil on isegi hullem kui Peterburis,” rääkis Kaljurand Inglismaa ristlusfirmade külastusest ja sealsete teenusepakkujate etteheidetest Tallinnale.

Puudustena tõi Kaljurand veel välja turismiinfopunkti puudumise ning kesklinna suunduvad remontimata teed, mis jätavad halva esmamulje ja on liiklemiseks ohtlikud.