Maailmapank tahab aasta lõpukstee-ehituse majanduslikku põhjendust

Tallinn,Tartu Tallinna–Tartu–Luhamaa kiirtee elementidega esimese klassi maantee ehitamise alustamiseks 2000. aastal tuleb hiljemalt selle aasta novembriks valida sobivaim trassivariant ning seejärel Maailmapangalt laenu saamiseks esitada maantee-ehituse majanduslik põhjendus. Tallinna–Tartu trassi puhul on küsimus, kas kiirtee tuleb või mitte, teede- ja sideminister Raivo Vare sõnul esialgu veel lahtine. Trassi rajamiseks moodustatud töögrupi seisukoht kaldub tema sõnul kiirtee elementidega esimese klassi tee poole. Esimese klassi maantee puhul on tegemist kahe liiklusniidi ja nelja sõidureaga, kuid kõik ristmikud ei ole kahetasandilised.

Vare sõnul on teemaksuga seonduv veel lahtine. “Osad teelõigud tuleks maksustada, sest muidu tuleks tee maksustada kaudselt, mis tähendab aktsiisitõusu, “ märkis ta.

Eile Tartus toimunud töögrupi koosolekul kujunes põhiküsimuseks trassivalik. Vare sõnul käib põhivaidlus Aruvalla ja Paia vahelise 60-kilomeetrise teelõigu ümber. Ühe lahenduse kohaselt hakkaks trass minema lõuna poolt läbi asustamata metsade ja soode, kuid selle ehitamine läheks väga kalliks. Teise võimalusena arutas töögrupp eile tee rajamist Paunküla veehoidlast põhja poolt. Ülejäänud variandid pooldavad tee ehitamist Kose kandist otse või siis olemasoleva maantee õgvendamist kuni Mäoni. Maanteeamet peab realistlikumaks viimast varianti.

Suurimat vaidlust on seni tekitanud trassi kulgemine Järvamaal, kus kohalikud elanikud pole nõus seni pakutud trassivõimalustega.

Töögrupp leppis kokku, et trassivalik peab olema tehtud hiljemalt selle aasta novembriks, siis jõuab ehitusega soovitud graafikusse.

Töögrupi hinnangul tuleks tee-ehituse rahastamiseks kombineerida Maailmapanga 400 miljoni kroonine laen mõne erakonsortsiumi rahaga. Kui Maailmapangale on maantee ehituse majanduslik põhjendus vastuvõetav, võidakse maanteeameti peadirektori asetäitja Aleksander Kaldase hinnangul laenulepingule järgmisel aastal alla kirjutada.

Juhul kui Tallinnast Paia ristini ehitada esimese klassi maantee, kus vaid suuremad ristmikud on mitmetasandilised ning lisaks ehitada Kärevere sild ja Põltsamaa risti uus lahendus, läheks see maksma 1,5–1,6 miljardit krooni. Tee peaks valmima kahe kuni kolme aastaga.