Vabaerakonna Tartu piirkonna juhatuse arvates tuleb senised tööd Rail Balticu joonlauatrassil üle Pärnu peatada, spetsialistide ja avaliku arutelu vahendusel kujundada üleeuroopaliste ja regionaalhuvide kontseptsioon ning sellest lähtudes valida optimaalne raudteetrass ja -taristu.

Vabaerakonna Tartu piirkonna juht Vahur Kollom ootab Tartu linnavõimult tegutsemist, et Eesti haridus-, teadus- ja kultuurikeskus Tartu saaks kiirraudteega ühenduse Euroopaga.

Avalduse algataja Raik-Hiio Mikelsaar on aastaid rõõmustanud Euroopaga ühendava kiirraudtee Rail Baltic rajamise algatuse üle. „Algus oli paljutõotav, kuid siis hakkas kiiva kiskuma. Koos Hardo Aasmäega käisime Kalle Pallingu poolt juhitavas Riigikogu-komisjonis õigluse eest seismas, paraku aga ei saanud me tookord riigijuhtidelt tuge, Pärnu trassi initsiaatoritel on õnnestunud levitada inimeste hulgas "rong on läinud, läänetrass on ainuvõimalik“ meeleolu,“ nimetas Mikelsaar.

Vabaerakondlane Margo Saaremets lisas, et Rail Balticu projekti lähtealus on tasakaalust väljas, pole regionaalseid ja üleeuroopalikke huve arvestavat kontseptsiooni ning sellest lähtuvat kõigi alternatiivide adekvaatset võrdlusanalüüsi.

„Taunin põhjendamatuid poliitilisi kannapöördeid, kinniseid otsustusprotsesse ning demagoogilisi väiteid, et läänetrassi kritiseerijad on põhimõtteliselt vastu ning tahavad hoida Eestit isolatsioonis,“ ütleb Margo Saaremets. Tema sõnul pole neil põhjustel avalik debatt liikunud ühtsuse suunas vaid on lõhestanud vastanduvaid osapooli veelgi.

Saaremetsa sõnul on Tartu kaudne diagonaaltrass parim kompromiss eelarve, marsruudi efektiivsuse, looduskeskkonna ja inimasustuse kahjude osas ning avab rohkem Eesti piirkondi ja linnu Euroopale.

Vabaerakonna Tartu piirkonna juht Vahur Kollom lisas, et Tartu linnavõim on nagu vabariigi valitsuse sülekoer, kes on kohati ära unustanud linna huvid ja inimesed, keda nad esindavad. „Tartu linna, kui Eesti haridus-, teadus- ja kultuurikeskuse ühendamine kiirraudtee vahendusel Euroopaga on ülimalt oluline," rõhutab Kollom.

Tartu vabaerakondlased teevad ettepaneku jätkata kiirraudtee projekteerimistööd Tartu ja Valga kaudu ning edasi Valmiera, Cesise ja Sigulda suunal. Lähiajal on kavas selgitada niisuguse trassi eeliseid ka lõunanaabritele.