On meeldiv lugeda kuidas Taxify kuulas juhte ning tõstis hindasid. Kahjuks reaalsus on hoopis teine, sest tegelikult langevad püsijuhtide tasud sellel korral veelgi enam, juhul kui nad ei sõida seitse päeva nädalas ja ca 8-10 tundi päevas.

Uue hinnakirja järgi on sõidualustustasu 1,19 eurot ehk varasemaga võrreldes 20 senti suurem. Arvestades, et juht teeb umbes 22 sõitu päevas, teeb see sõidualustustasult 4,40 eurot päevas lisaks. See lisa tuleb ainult siis, kui klient sõidab pikema reisi kui 3,6 kilomeetrit, sest alla selle rakendub miinimumtasu ehk 2,50 eurot.

Loomulikult peab ka arvestama boonuse süsteemi, mis annab 22 sõidu tegemisel juhile 15 eurot päevas lisaks. Kuid ka siin on konks. Nimelt need 22 sõitu tuleb teha linna piires ehk kui klient soovib sõita näiteks Maardusse, Jürisse, Sakku, Sauele või Keilasse siis antud sõit ei lähe boonuse arvestusse ning juht peab tegema selle sõidu asemel uue sõidu linna piires, kui soovib boonust saada.

See tekitab olukorra, kus juhid keelduvad sõitmast linnast välja (sellistest olukordadest on juba palju kuulda) või teeb Keilasse sõidu, mis võtab aega ligi ühe tunni. Peale seda peab ta siis tegema lisaks linnapiires uue sõidu.

22 sõidu tegemiseks linnapiires kulub ligikaudu 9-10 tundi, juhul kui klient soovib sõita linnas välja, pikeneb juhi tööaeg päevas 12-14 tunnini. Loomulikult pole see eriti pikk aeg, kui seda teha neli päeva nädalas, kuid siin tuleb mängu uus boonusesüsteem.

Alustuseks tutvustan, et vana boonusesüsteemi järgi pidi juht tegema sada sõitu nädalas, et teenida 75 eurot boonust ja 130 sõitu nädalas 95-eurose boonuse saamiseks. 130 sõidu tegemiseks kulub keskmiselt 59 tundi ehk viis päeva 12 tundi tööd.

Uue boonusesüsteemi järgi peaks juht tegema 95-eurose boonuse saamiseks 6,33 päeva tööd, 12 tundi päevas. Seega juht peab sama summa teenimiseks viibima liikluses 16 tundi rohkem. Juhi tööaeg pikeneb nädalas 76 tunnini, et teenida sama summa.

47 autojuhil puuduvad sõiduks vajalikud load

Alates eelmise aasta 11. novembrist rakendus uus ühistranspordiseadus, mis võrdsustas sõidujagaja ja tavatakso. Alates sellest hetkest on ka sõidujagajal kohustuslik omada teenindajakaarti, sõidukikaarti ja taksokindlustust. Ühistranspordiseadus § 66 lg 1 alusel kehtestab teenusehinna vedaja, hetkel kehtestab hinna Taxify seega seadusest tulenevalt võtab Taxify vedaja staatuse.

Ühistranspordiseaduse alusel vastutab vedaja, et teenust pakkuvad juhid/sõidukid vastavad kehtestatud nõuetele.

Oleme väikse uuringu tagajärjel avastanud juba 183 sõidukit ja 47 juhti, kellel puuduvad vajalikud load, taksokindlustusest rääkimata. Antud juhtudel on võimalik tõestada, et sõiduk/juht pakub teenust Taxify platformi kaudu, seega Taxify teadlikult aitab kaasa seaduse rikkumisele ja ebaausale konkurentsile. Kuna Taxify hinnapoliitika ei võimaldagi omada seadusest tulenevat kindlustust, siis sellest tulenevalt laseb Taxify sellel juhtuda, sest muidu ei oleks neil enam juhte.

Kuna juhtide esindajate eesmärk on jõuda õiglase konkurentsini siis kaalume me nende 183 sõiduki ja 47 juhi andmete edastamist MUPOle. Teame, et neid juhte, kellel ei ole nõutud dokumendid korras, on kordades rohkem

Makse korralikult makstes teenime 200 töötunni eest 327 eurot

Hiljuti ilmus portaalis Geenius uudis, et eelmine aasta deklareeris sõidujagamise (majutusejagamise) tulu 423 isikut summas 860 000 eurot. See teeb 2033 eurot isiku kohta aastas. Julgen väita, et antud summa on naeruväärselt väike, sest keskmise Taxify juhi kuu kassa on ca 1500 eurot ehk 18 000 eurot aasta.

Kui uskuda Taxify andmeid, siis sõidab neil ligikaudu 4000 juhti kellest umbes 75% teeb seda juriidilise isikuna. See teeb ligi 1000 sõidujagajat, kes pakuvad teenust eraisikuna ja kohustusega tasuda makse kogu sissetuleku pealt.

Võttes keskmise juhi sissetulekuks 1500 eurot kuus, siis peaks olema maksulaekumine ligi 3,6 miljonit eurot aastas. Kahjuks peame taas tulema tagasi Taxify/Uberi hinnapoliitika juurde. Kui juht teenib 1500 eurot kuus kassat siis tuleks hakata sellest maha arvestama kulusid.

1500 eurot kassa miinus 20% maksud= 1200 eurot

1200 eurot miinus kütus ca 215 eurot = 985 eurot

985 eurot miinus Taxify auto rent või liising 500 eurot (arvestatud keskmine) = 485 eurot

485 eurot miinus auto puhastus 30 eurot = 455 eurot

455 eurot miinus töötasu maksud = 327 eurot

Seega jääb juhile kätte 327 eurot ca 200 töötunni eest!

Siinkohal pean siis mainima, et ei saa süüdistada juhte maksudest kõrvale hoidmises, sest juhtidel on hetkel valik: kas maksta kõik maksud ausalt ja siis teenida 1,55 eurot tunnis, mis on alla seadusest tuleneva miinimumi ning elamiseks ebapiisav. Juhtide arvates peaks siin sekkuma riiklikult maksu- ja tolliamet, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja MUPO (järelvalve osas) ühiselt.

_____________________________________________________________________________

Taxify: arvutused juhtide teenistuse kohta ei ole korrektsed

Võtame Taxify juhi arvamusavaldust kui tagasisidet, et ka hinnatõus ei ole rahuldanud kõiki juhte. Platvormi haldajana peame aga arvestama, et hinnatõus ei tooks kaasa sõitude arvu vähenemist, mis samuti juhi teenistust mõjutaks. Juhtidele saadetud küsitluses, millele muudatusi tehes tuginesime, oli palju neid, kes äsja rakendunud boonussüsteemi endale eelnevast süsteemist sobilikuks ja paindlikumaks pidasid. Seega leidub palju juhte, kes autorile vastu vaidleksid.

Toodud arvutused juhtide teenistuse kohta ei ole kahjuks korrektsed ja ei ühti andmetega, mis juhid meile ise oma kulude kohta andnud on (500-eurone autoliising viitab ilmselt juba luksusklassi autole). Oleme varem välja toonud, et tavakoormusega juhil, kes on end ettevõtjaks vormistanud, jääb igakuine netotulu kõiki kulusid ja makse maha arvestades 700-900€ juurde. Sealjuures on tegu paindliku töövormiga, mis on paljude juhtide eelistus.

Autor eksib ühistranspordiseaduse tõlgendamisel. Vajalike lubade olemasolu on tõepoolest vedaja kohustus, valdavalt on vedajaks aga ikkagi juht, samuti autopargi omanik või taksofirma. Nii näiteks on vedajaks Taxify Estonia OÜ, mis teenindab meie oma logodega autoparki ja mille tegevusloa all sõitvad juhid omavad kõik korrektseid dokumente, nii teenindus- kui sõidukikaarti.

Taxify on juhtide abiga ja kriitilisemate häälte kiuste jätkanud kasvu ka viimastel kuudel, väide juhtide lahkumise kohta pole seepärast tõsi. Töötame teenuse kallal edasi ja loodame, et avalik arutelu Taxify teenuse ümber aitab kaasa kogu transpordivaldkonna arengule.