Lume sulades tulevad Eesti teedele ja tänavatele ka kaherattalised – mootorrattad ja mopeedid. Kui seni pidi mopeediomanik arvestama peale ostukulu ainult bensiinikuluga, siis 1. juulist jõustuv uus liiklusseadus nõuab tema rahakotist üsna kopsaka summa lisaks. Nimelt muutub kolme kuu pärast kohustuslikuks mopeedi registreerimine (9,58 eurot) ja registreerimisnumbri soetamine (6,98 eurot). Ka tuleb sõiduk kindlustada: poole aasta kindlustusmakse võib olla 60 eurot. Seega peab mopeediomanik sel aastal arvestama peaaegu 80-eurose lisaväljaminekuga.

See on pannud muretsema ühe mopeediomaniku, kes palus õiguskantsler Indrek Tederilt uurida, kas mopeedide registreerimise ja kindlustamise nõue vastab põhiseadusega paika pandud õigustatud ootuse printsiibile.

„Avaldaja kirjutas, et ta soetas mõned aastad tagasi endale motorolleri teadmises, et selle sõiduki ülalpidamise kulud on võrreldes mootorsõidukitega muu hulgas kindlustusmakse võrra väiksemad,” kirjutas Indrek Teder majandusminister Juhan Partsile saadetud teabenõudes.

Teder nendib Partsile läkitatud kirjas, et uus liiklusseadus on võrreldes kehtiva liiklusseadusega mopeediomanikule ebasoodsam. „Miks sellise ebasoodsama lahenduse kasuks seadusandja otsustas, jõustuva liiklusseaduse seletuskirjadest ei selgu,” kirjutas ta. Õiguskantsler palus majandusministrilt lisainfot mopeedide registreerimis- ja kindlustuskohuslaseks arvamise põhiseaduslikkuse üle otsustamiseks ja soovis teada, miks arvab uus liiklusseadus mopeedi mootorsõidukite hulka ja miks nõutakse selle kindlustamist.

Kindlustus kaitseb kannatanut

Majandusministeeriumi veondus- ja liiklustalituse peaspetsialisti Eero Aarniste sõnul on mopeedide registreerimist ja kindlustamist vaja selleks, et õnnetuse korral oleks sündmuskohalt pagenud mopeedijuhti lihtsam tuvastada.

„Inimkannatanutega liiklusõnnetused, milles üks osapool on mopeed, moodustasid eelmisel aastal seitse protsenti kõigist inimkannatanutega liiklusõnnetustest, neis hukkus üks ja sai vigastada 104 inimest. Mopeediõnnetuste osakaal hakkas kasvama 2006.–2007. aastal ja viimased kolm aastat on see püsinud stabiilselt kuue-seitsme protsendi piirimail,” selgitas Aarniste ja lisas, et keskmiselt hukkub aastas üks-kaks ja viga saab 80–90 mopeedijuhti. Seni kõige rängematel aastatel 2007–2008 hukkus neid liiklusõnnetustes kokku 11 ja sai vigastada 235.

Kindlustus muudetakse Aarniste sõnul kohustuslikuks sellepärast, et see kaitseks kannatanuid ja mopeedijuhte sama palju kui teisi sõidukijuhte, kuna kindlustaja hüvitab mopeedijuhi poolt  teisele isikule tekitatud liikluskahju.

If Kindlustuse esindaja Heidi Vilu teatel hakkab mopeedi liikluskindlustuse makse sarnaselt teiste sõidukiliikidega sõltuma omaniku või vastutava kasutaja vanusest, liikluskindlustuse ajaloost ja mopeedi kasutuspiirkonnast, samuti kahju tekitamise sagedusest ja suurusest terviku­na. „Kui  rolleri omanik on näiteks Harjumaal elav 18-aastane nooruk, kellel seni liikluskindlustust olnud ei ole, ku­juneks Ifis kuuekuulise poliisimak­se suurus­järguks 60 eurot,” tõi Vilu näite.

Müüja: kindlustamine on vajalik

•• „Mopeedide/rollerite registreerimise järele tõsist vajadust meie ei näe, küll aga on äärmiselt vajalik, et oleks võimalik mo­peede kindlustada. Näiteks väga paljud lapsevanemad tunnevad muret, et kui laps peaks põhjustama liiklusõnnetuse, siis tuleb vanematel kõik kahjud omast taskust kinni maksta, ka vastaspoolele,” ütles mopeede ja mootorrattaid müüva AP Motors Baltic OÜ juhataja Martin Otema.

•• „Usume, et registreerimisega kaasnev kindlustamise kohustus võimaldab rahulikuma südamega liigelda ja mõjub ostuhuvilistele pigem positiivselt kui ostusoovi vähendavalt,” selgitas Otema, kelle müüdavad mopeedid on turu keskmisest kallimad.

•• Otema sõnul tunnevad ostuhuvilised juba praegu aktiivselt huvi registreerimise vastu. „Ku­na  see protseduur on suhteliselt lihtne, kiire ja soodne, siis mingit tõsist vastumeelsust veel kohanud ei ole. Loomulikult oleks kõigi asjaosaliste elu lihtsam, kui registreerimise kohustust ei oleks ega tuleks, kuid liikluskindlustuse võimalus peaks kindlasti olema,” lisas ta.