Ajal, mil rahandusministeeriumi sisekontroll uurib maksuametis toimuvaid protsesse, püüab taandatud maksuameti peadirektori asemele määratud tolliameti juht Aivar Rehe maksuameti tööd ja klienditeenindust paremaks lihvida. Tema eesmärgiks on lükata käima tolli- ja maksuameti liitmine – idee, millest on väidetavalt juba kümmekond aastat ebamääraselt räägitud. Plaani plusse ja miinuseid ei oska otsustajad veel praegugi selgelt välja tuua.

“Aeg on piisavalt küps, et sellest julgetakse juba kõva häälega rääkida,” lausus ennast esmaspäeval Aivar Sõerdi senisesse kabinetti sisse seadnud Rehe.

Plusse, mida maksumaksja sellest enda jaoks välja võib lugeda, tuli Rehe jutust välja laias laastus kolm. “Kui mõlemal ametil on klienditeeninduse punktid, siis miks ei võiks saada inimene nendest mõlemat teenust ehk kui meil istub kohal viis tolliameti töötajat, võiks sinna juurde panna kaks maksuametnikku,” rääkis Rehe. “Võime klienditeenindust geograafiliselt laiendada.”

Teiseks saab palju teha ühendatavate ametite järelevalvetöös ja haldureid uurimise seisukohalt õigetesse ettevõtetesse suunavas riskianalüüsi süsteemis. “Et ei tekiks olukorda, kus tolliametnik läheb mõnda ettevõttesse ja kahe kuu pärast sammub sinna samamoodi maksuametnik,” selgitas Rehe. “Juba praegu toimivas koostöös oleme püüdnud seda vältida, et me ei koormaks oma järelevalvetegevusega ettevõtjaid. Oleme siis nagu üks rusikas.”

Kolmas ametite ühendamise eelis on maksumaksja raha kokkuhoidmine. “Riigi poolt on kuluefektiivsus võtmesõnaks,” ütles ta. “Maksude osas liigume me juba niigi väga ühes spektris, ainus, mis meil otseselt ei kattu, on tegevus piiridel.”