Läti valitsus ootas 1. novembriks investorite pakkumisi rahvusliku lennufirma airBalticu 50 protsendile aktsiatele. Asjaosaliste salatsemisest hoolimata paistab jõuliselt laienev Türgi rahvuslik lennufirma siinse piirkonna turuliidrile kõige sobivama peigmehena.

„Tõenäoliselt algavad varsti mitteametlikud läbirääkimised ja konsultatsioonid potentsiaalse investoriga,” teatas transpordiminister Aivis Ronis Läti raadiole.

airBalticu müügi korraldamiseks palgatud konsultatsioonifirma Prudentia partner Kārlis Krastiņš avaldas juba varem, et läbirääkimiste pooleks valiti Türgi rahvuslik lennufirma Turkish Airlines.

„Kui räägime just sellest investorist, kellest räägin mina, siis temal võib olla väga tõsine huvi uue terminali ehitamise või vana rekonstrueerimise vastu (Riia lennujaamas – toim),” kinnitas Ronis portaalile bb.lv.

Laienevad agressiivselt

Ministri kirjeldusele vastavad kõige paremini just Türgi investorid, kes juba mitu aastat on tõhusalt tegelenud oma mõju suurendamisega Riias. Türgi suur lennujaamade omanik TAV Airport Holding kirjutas airBalticuga juba kaks aastat tagasi alla kavatsuste protokollile Riia lennujaama uue reisiterminali ehitamiseks. Septembris kasvatas Turkish Airlines igal nädalal Riiast Istanbuli väljuvate lendude arvu varasemalt neljalt viiele. Tänavu kevadel hakkas lennufirma Läti Rahvusooperi sponsoriks, toetades teatrit ligi 19 000 euroga ning kinkides aasta lõpuni 13 piletit oma lendudele.

Türklaste investeeringut tõukab tagant hinnang, et praegu aastas ligi 5 miljonit reisijat teenindava Riia lennujaama tootmismahtu on rahasüstidega võimalik suurendada kuni 20 miljoni reisijani. Sellisel juhul kasvaks Riia suuremaks isegi Helsingi Vantaa lennujaamast, mida külastab aastas 17 miljonit reisijat.

Ligi 6 miljardi euro suuruse käibega ning ligi paarisaja lennuki ja sihtkohaga Türgi lennufirma kuulub Euroopa viie suurema hulka ning laiendab just viimasel ajal oma mõjujõudu lausa uskumatu jõulisusega. Kui hiljuti levisid kuuldused lähenemiskatsetest Aeroflotile, siis tänavu juunis tõusis päevakorda Iiri lennufirma Aer Linguse osaluse omandamine Turkish Airlinesi poolt.

airBalticust võivad huvituda ka Pärsia lahe piirkonnast pärit Qatar Airways, Etihad ja Emirates Airlines või isegi mõni Hiina lennufirma.

Lennufirma müügiga tegelejate vaikimise põhjuseks võib olla asjaolu, et Euroopa Komisjonis ripub airBalticu kohal ligi 81 miljoni euro suuruse trahvi oht. Tegemist on summaga, mille lennufirma peab tagasi maksma 2011. aasta lõpus Air Balticu põhikapitali suurendanud valitsusele, kui tehing kuulutatakse ebaseaduslikuks. Nimelt ei tohi Euroopa riigid oma lennufirmasid doteerida. Brüsselis pole rahasüsti üle ametlikku uurimist veel algatatud, kuid protsess võib alata juba tänavu.



KOMMENTAAR

Türklaste ost suurendab eestlaste võimalusi

Rein Loik
Tallinna lennujaama juhatuse esimees

Meil on lootus, et Turkish Airlines avab lähiajal Tallinnast lennuliini Istanbuli, kuid airBalticu aktsiate müümise kohta neile pole praegu mingisuguseid kinnitusi. Selle tehinguga suureneksid kindlasti eestlaste Türki lendamise võimalused. Air Balticule on Eesti üheks oluliseks kohaks ning võib loota, et firma suurendab lendude arvu Tallinnast Riiga.

Turkish Airlines on ambitsioonikas, võimsa kasvu ja kvaliteetse teenusega firma, kellega liitumine oleks airBaltcule erakordselt hea uudis. Läti firma tõuseks niimoodi lõpuks pikaks ajaks tugevatele jalgadele ja annaks kogu siinse turu kohta positiivse signaali.

Praegu on väga raske hinnata, kuidas mõjutab airBalticu aktsiate müügitehingut Euroopa Komisjoni poolt lennufirmat ähvardav trahv. Kuigi dotatsioonikeelu rikkumine ei pruugi leida kinnitust, on firmal eelmistest tegutsemisperioodidest kaasa tulnud teisigi vaidlusi.