Langus võrreldes oktoobri ja novembriga oli ehk drastiline, kuid samas müüdi uusi sõiduautosid detsembri kohta täiesti tavapärasel hulgal, teatas automüüjate liit (AMTEL).

Kui 2013. aasta detsembris müüdi uusi sõiduautosid 992, siis seekord läks aasta viimasel kuul kaubaks 985 autot.

Veidi muutus detsembris esmaregistreeritud uute ja kasutatud autode omavaheline suhe võrreldes 2014. aasta eelmiste kuudega. Kui näiteks novembris oli uute autode osakaal kasvanud juba 48 protsenti, siis detsembris oli see vaid 35 protsenti.

Siiski jäi see samale tasemele 2013. aasta detsembriga. Kui taoline trend jätkub ja uute osakaal taas alla 40 protsendile püsima jääb, siis tõenäoliselt saavad riigi lootused käibemaksu laekumiste osas pehmelt öeldes kerge tagasilöögi.

2014. aastal müüdi kokku 20861 uut sõiduautod, mis on 7 protsendi võrra enam kui aasta varem. Tõus vastas igati aasta algul AMTELi liikmete poolt pakutud prognoosile (6-8 protsenti). Alanud aastaks ehk sedavõrd suurt tõusu ei loodeta, kuid siiski pakuvad meie liikmed 3-6 protsenti kasvu.

Automarkidest püsis ka detsembris jätkuvalt esikohal Toyota 129 müüdud sõiduautoga. Järgnesid Renault 102 ning Nissan ja Škoda 91 uue sõiduautoga.

Mudelitest osutus edukaimaks müügihitiks Nissan Qashqai, milliseid läks kaubaks 62. Škoda Octavia kerkis teisele kohale 56 autoga ning kolmandat kohta jagasid 47 müüdud autoga kaks Renault mudelit Megane ja Captur.

Tarbesõidukite müük näitas detsembris kerget tõusu võrreldes aasta varasema ajaga ja kokku müüdi jõulukuul 263 uut tarbesõidukit. Aasta kokkuvõttes kasvas aga tarbesõidukite müük 3 protsendi võrra.

Detsembris oli automarkidest edukaim Peugeot (43) edestades Citroeni (40) ja Renault’d (27). Veokite segmendis müüs enim Scania (12), kellele järgnesid MAN (11) ja Mercedes-Benz (8).

Olukord kasutatud autode turul on paranenud, kuid arenguruumi on veel piisavalt

Riigiametite poolt läbiviidud aktsioonid ja kampaaniad on kasutatud autode turgu kindlasti korrastanud ning üks olulisemaid tulemusi on klientide teadlikkuse kasv. Siiski üritatakse jätkuvalt kliente valeandmeid esitades petta ja riigiametite poolt esitatud hinnangul kuni 30 protsenti niinimetatud platsimüügifirmade poolt pakutavatel autodel on osa andmetest ebakorrektsed.

AMTELi hinnang nii karm pole ja nende arvates üritatakse valeandmete abil autosid müüa ehk neljandikul juhtudest.

AMTELi tegevjuht Arno Sillati hinnangul on 2014. aasta uute sõiduautode müügitulemus vastas prognoositule, kuid kahjuks tuli tarbesõidukeid soovitust ja oodatust vähem. "See kajastab otseselt majandusseisu nii meil, kui ka ümbritsevas keskkonnas - Soome, Rootsi ja Venemaa majandusprobleemide mõju. Ka 2015. aasta plaanides on tunda oluliselt rohkem Soome majanduse, kui rakendatud käibemaksuseaduse mõju. Väiksemaid sõiduautosid on ikka ostetud ettevõtetesse vajaduse, mitte maksumuudatuste graafiku alusel," leidis ta.

"Üle mitme aasta läksid meie liikmete aastaprognoosid üsna oluliselt lahku - langusest kuni mõõduka tõusuni. Üldiselt oleme optimistid ning sellest ka üldine prognoos väikesest tõusust uute autode turul aastal 2014," lisas Sillart.