Eesti toidutööstuse üks paremaid näiteid teadusasutuse ja toidutööstuse koostööst on Tere AS poolt toodetav Helluse kaubamärk.

Tänavu novembris saigi juba kümme aastat ajast, mil Tartu Ülikooli teadlaste poolt loodud ME3 bakter võeti Tere piimatööstuses kasutusele ning bakteri põhjal arendati välja mitmeid tooteid.

Piimatööstusettevõtte Tere juhataja asetäitja Ülo Kivine ütles Ärilehele, et viis aastat tagasi oli ettevõtte poolt välja arendatud juba 25 erinevat toodet, kuhu oli lisatud ME3 bakter ning seda võis leida isegi juustus ja jäätises.

"Tänaseks on neid tooteid jäänud vähemaks, kuid selle sarja lipulaev keefir on endiselt kasvava turuosaga ja see teeb heameelt," rääkis ta. "Mina usun endiselt, et ME3 parimad omadused on veel vormistamata ja siin on potentsiaali küll."

Tere tootearenduse suunajaks on Kivise sõnul eelkõige spontaansus, uudsuse ja erilisuse otsimine, samuti on mõju trendidel, mille loomisel ettevõte püüab omalt poolt kaasa rääkida.

"Meie valdkonnas pööratakse täna enam tähelepanu rasva, suhkru, soola vähendamisse, toidu rikastamisse ja funktsionaalsuse tõstmisse," lausus Kivine.

"Lisaks on rida kaasaegseid tehnoloogiaid, mille kasutuselevõtuks seab piirangud eelkõige tooraine vähene maht. Need tehnoloogiad maksavad palju ja tasuvuse tagab eelkõige mahu olemasolu. Niikaua, kui meilt liigub farmidest tooraine otse üle piiri, ei ole ka need investeeringud veel põhjendatud ja ongi natuke nokk kinni situatsioon."

Edu toob nutikas spetsialiseerumine

Arendustöid pärsivadki Kivise sõnul eelkõige turu väiksus ning piiratud maht. "Et piirkonda laiendada, peab sellega kaasas käima ka edasimüüjatele ja tarbijatele suunatud kommunikatsioon ja koolitus," rääkis ta. "Eelkõige tuleks panustada esmalt efektiivsuse kasvu, mille üks märksõna võiks olla nutikas spetsialiseerumine."

Oma mõju tootearendusele oli ka majanduskriisil, mil inimesed hakkasid senisest enam toodete hindu jälgima. "Mõned aastad tagasi, kui olime Venemaal, ütles ühe sealse suurtehase juht, et kui on masu, siis lõpeb turundajate töö ja algab tootearendajate töö, vene keeles kõlas see veel kuidagi kihvtimalt. Ehk siis lahtiseletatult - hind on parim kaubamärk ja selle loomisel on võtmeroll retseptide koostajatel. See on loovuse ja loomingu periood, mis heas mõttes on restardina ka vahest vajalik," tõi Kivine välja.

Tere kulud tootearendusele on Kivise sõnul suuresti seotud vaid personaliga, kuna ettevõte tegutseb väikesel turul. "Aga kindlasti on ees aeg, kus tuleb ka nn rauda ja robotisse järjest enam raha planeerida," nentis ta.

Kruuda fantaasiatoode läks tootmisse

Tootearenduse äratasuvust näitab Kivise sõnul kõige paremini uue toote müügiedu. Ta tõi näiteks La Crema koorejogurtite sarja, mille käive saavutas juba teisel-kolmandal kuul kuuekohalise numbri, mis on Eesti jogurtiturgu arvestades väga tubli tulemus.

Tere uute toodetena märkis Kivine ära piimakisselli, mida ettevõte hiljuti tootma hakkas. Kivise sõnul on tegemist Tere omaniku ja juhi Oliver Kruuda hästi ära tabatud fantaasiatootega. "Kõige noorem põlvkond vast ei tea, aga paar järgmist põlvkonda teavad seda toodet oma lapsepõlvest kindlasti, ja ehk oligi täna aeg taas see mälust toidulauale tuua. Töötab!" kinnitas ta.