„Lennujaamade haldamine, hanked, personal, finantseerimine on täiesti erinev raudtee või sadamate omast. Sama loogikaga võiks siis teatrid ja haiglad ka kokku panna. Kui aga eesmärgiks on teha juurde pimedaid nurki, asjaajamist hägustada ning kõrvale hiilida poliitilisest vastutusest, siis see plaan täidab neid ülesandeid hästi. Mina seda õigeks ei pea,“ tõdeb Palo.

OECD arvates on riigiettevõtete üheks suurimaks probleemiks juhtimistasandite paljusus - juhatus, nõukogu, ministeerium, valitsus, riigikogu (mingites küsimustes), mida pigem tuleks minimeerida, märgib Palo.

Palo sõnul võiks riigiettevõtteid liita tegevusalade järgi, näiteks võiks riigi laevastiku viia ühe katuse alla. „Selge on see, et ettevõtete või varade konsolideerimine peab olema ühiskonna huvide keskne. Riigil võiks olla osalus neis ettevõtetes, kus see on vajalik strateegilisetel kaalutlustel, olgu selleks siis turutõrke leevendamise eesmärk, loomulikud monopolid või siht tagada sotsiaalselt oluline teenus (a’la pensioni kojukanne),“ kirjutab Palo.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis (MKM) välja töötatud plaani kohaselt võiks ministeerium liikuda edasi kavaga asutada valdusettevõte, mille alla viiakse AS Tallinna Sadam, AS Saarte Liinid ja AS Tallinna Lennujaam, lisaks moodustatakse AS Eesti Loots baasil uus laevaettevõte ning raudtee valdusettevõte, mille alla kuuluvad AS Eesti Raudtee ja AS EVR Cargo.

Eile arutas valitsus küsimust kabinetiistungil, kuid otsust riiklike transpordiettevõtete ühe valdusfirma alluvusse ühendamise plaani osas ei langetanud ning arutelu jätkub tõenäoliselt järgmisel nädalal.