Suitsetajaid esindav advokaat väidab, et sigaretitootja müüs ebanormaalselt ohtlikku ja defektset toodet.

„Te hakkate otsustama kõige ohtlikuma tarbijatele mõeldud toote üle, mis kunagi on leiutatud," ütles advokaat Kevin T. Peters vandemeeste ees. „See on toode, mis on mõeldud sõltuvuse tekitamiseks selle kasutajate seas. See tekitab sõltuvust ka lastes."

Kaheksast mehest ja kahest naisest koosnev kohus kuulas kahte osapoolt kaheksa päeva järjest. Tegemist on kohtukaasusega, mis sai alguse 10 aastat tagasi ning milles väiksem grupp inimesi on võitlemas suurema seltskonna huvide eest.

Nad võitlevad üle 50-aastaste eest, kes on ostnud Marlboro sigarette Massachusettsist ja on suitsetanud viimase 20 aasta jooksul vähemalt paki päevas. See teeb 146 000 sigaretti inimese kohta.

Philip Morrise advokaadid kinnitasid, et suitsetamine on ohtlik, kuid ostjad on sellest teadlikud ning toode ei ole defektne. Regulaatorid ei ole kunagi tuvastanud, et Marlboro sigaretid on ohtlikumad kui teiste tootjate omad.

Advokaat Diane P. Sullivan ütles eile, et inimesed teavad juba pool sajandit, et Marlboro on ohtlik. Ta ütles, et on ebaõiglane väita, et Marlboro tekitab kopsuvähki.

„Nad püüavad teid ajada segadusse ehkki neil ei ole fakte, mis toetaksid nende juttu. Marlboro sigaretid oleks defektsed, kui nad plahvataksid ja põletaksid teie näo," ütles advokaat.

Ta näitas pilti juustuburgerist ja küsis, et kui nende tarbijad kannatavad ülekaalu ja kõrge kolesteroolitaseme all, kas see tähendab siis, et juustuburgerid on defektsed.

„Tõde on selles, et sõltuvuses või mitte, inimesed saavad suitsetamisest loobuda. Inimesed teevad valikuid," ütles Sullivan.

Tegemist on harvanähtava kohtuvaidlusega. Selle teeb eriliseks fakt, et sellega seotud suitsetajad ei ole veel raskelt haiged. Nad ei põe vähki. Nad ei nõua ka tavapärast kahjutasu.

Hagejate sõnul oleks Philip Morris saanud teha palju vähem ohtlikuma toote, kui nad oleks kasutanud teistlaadi tubakat ja filtritdisaini. Nad otsustasid aga mitte muuta „maailma suurimat sigaretibrändi".

„Marlboro on see, mis on minu kliente kahjustanud. Marlboro on nad toonud kategooriasse, kus üks inimene seitsmest saab kopsuvähi," ütles suitsetajate advokaat Peeters.

Ta näitas kohtule „Marlboro mehe" reklaame ning kutsus tunnistajana pulti psühholoogi, kes väitis, et sellised reklaamid pööravad nii mõnegi inimese suitsetamise teele.

Hagejad ütlevad, et iga-aastased uuringud aitavad neil hoiduda võimalikust kopsuvähist.

See kohtuasi puudutab kokku ligi 36 000 suitsetajat. Täpne arv ei ole siiski teada. Kompuutertomograafia hinnaks on arvutatud 500 dollarit inimese kohta aastas. See teeks 36 000 inimese puhul 18 miljonit dollarit. Selle peaks Philip Morris välja käima, kui kohus nende vastu otsustab.

Hagejad näitasid Marlboro ohtlikkust sellega, et Philip Morris töötas aastakümneid tagasi välja toote, millel oli sees vähem tõrva ja nikotiini, aga võtsid selle turult kiiresti ära, kuna see ei müünud hästi.

Kui kohus otsustab, et Phili Morris on teinud defektse toote ning leiavad, et vähi avastamise parim viis on tõepoolest kompuutertomograafia, siis võib sigaretitootja olla kohustatud uuringud kinni maksma.

Täna puudutab see otsus siiski vaid ühe USA osariigi territooriumit.