Sel aastal viidi AGER läbi 44 riigis üle maailma ja selles osales ligi 50 000 inimest, keda küsitleti nende suhtumises ettevõtlusesse. Esmakordselt sisaldab raport Eesti tulemusi, mis aitavad meie elanikkonna arvamusi võrrelda naabrite suhtumistega, aga ka Euroopa ja maailmaga üldiselt.

AGER 2015 kohaselt on 91 protsendil eestlastest positiivne hoiak ettevõtluse suhtes. See suhtumine on maailmas esirinnas, jagades Hiinaga (samuti 91%) kolmandat kohta Taani (96%) ja Norra järel (94%). Samuti on väga positiivse suhtumisega meie naabrid. Lätis ja Leedus on toetus 83% ning Soomes 89%. Venemaal aga omavad positiivset suhtumist 71% vastanutest.

Samal ajal on tähelepanuväärne aga see, et kuigi pea pooled vastanutest Eestis (47%) suudavad end ette kujutada ettevõtjatena, on lõhe tegelikult ettevõtlusega tegelejate ja sellest unistajate vahel 37 protsenti. Vaid 10% vastanutest ütles, et nad on ise ettevõtjad.

Selleks, et uurida loomust, mis on ettevõtliku suhtumise taga, tutvustas AGER 2015 esmakordselt Ettevõtliku Loomuse Indeksit AESI, mis on üles ehitatud kolme motivatsioonifaktori keskmisel.

Soov: kas vastaja soovib alustada äri. Stabiilsus sotsiaalse surve kontekstis: kas vastaja laseks end sotsiaalsel keskkonnal, näiteks pere ja sõbrad, veenda enda ettevõttega mitte alustama. Teostatavus: kas vastaja tunneb, et ta on piisavalt pädev äri alustamiseks.

AESI skoori põhjal soovib peaaegu iga teine eestlane saada ettevõtjaks (46%), kuid ainult 37% on kindlad, et nad on selleks võimelised ja omavad piisavalt oskusi ja teadmisi. 49 protsenti vastanutest arvasid, et nad ei loobuks oma ettevõtte loomisest, kui sotsiaalne keskkond oleks selle vastu. Eesti AESI skoor on 44, mis sarnaneb Euroopa keskmisega (45).

Fakt on see, et Eesti mehed omavad palju kõrgemat ettevõtlikku loomust kui naised. Vahe on lausa 10 punkti – meeste AESI tulemus on 49 ja naiste oma 39. Maailmas jääb see vahe seitsme punkti juurde – meestel 54 ja naistel 47. Eesti naised kipuvad rohkem muretsema ja enamus inimesi hoiab tagasi hirm läbikukkumise ees.

53 protsenti eestlastest tunneb, et hirm läbikukkumise ees kerkib nende suurimaks takistuseks. Samas on see number meil palju madalam, kui Euroopa ja maailma keskmine (vastavalt 69% ja 70%) ja kõik Eesti naabrid kardavad läbikukkumist meist veelgi enam.

Lätis on see kartus 58 protsendil, Leedus 64 protsendil, Soomes 67 protsendil ja Venemaal lausa 76%. Mure läbikukkumise pärast toob välja selge erinevuse Eesti naiste ja meeste hulgas. 59 protsenti naistest kardab läbikukkumist, 43 protsenti majanduslikku laostumist. Samal ajal, kui ainult 46% meestest kardab läbikukkumist ning vaid 28% muretseb finantsiliste probleemide pärast.

Põhjuseid, miks eestlane tahab saada ettevõtjaks, on mitmeid ja nende osas oleme ülejäänud maailmaga üpris sarnased. Suurimaks ajendiks Eestis peetakse soovi olla iseenda peremees (54%).

Euroopas ja maailmas on see huvi 48 protsendil vastanutest. 46% eestlastest väärtustavad ka eneseteostust ja võimalust realiseerida oma ideid – globaalselt on see protsent 44, Euroopas 43. Teise sissetuleku võimalust peetakse samuti oluliseks 41 protsendi eestlaste poolt, see on mitme protsenti võrra rohkem kui maailmas (37%) ja Euroopas (33%).

Vaadates neid tulemusi võrdluses naaberriikidega, väärtustavad eestlased eneseteostust rohkem kui meie naabrid Lätis ja Leedus, kus teise sissetuleku võimalus on olulisem kui eneseteostus.

Lätis soovivad vabadust tööandjast 45%, 39% on huvitatud teise sissetuleku võimalusest ja eneseteostus järgneb 37 protsendiga. Leedus soovivad iseseisvust 51 protsenti inimestest, 46% on huvitatud teisest sissetulekust ning 38% peavad oluliseks eneseteostust.

Samas põhjanaabrid Soomes hindavad just eneseteostust kõige olulisemaks aspektiks – 52 protsenti vastanutest leiavad, et see on neile veetlev võimalus. 36% peavad oluliseks vabadust tööandjast ja 22% leiab, et teise sissetuleku võimalus on oluline.

Huvitav on aga see, et kuigi eestlane on ettevõtluse suhtes üks kõige sõbralikum rahvus maailmas, peab Eestit ettevõtluse suhtes sõbralikuks vaid 58 protsenti elanikest. Jah, Euroopas ja maailmas on see protsent siiski veel väiksem (vastavalt 50% ja 46%) ja naabritest hindame samuti oma riiki oluliselt sõbralikumaks, sest näiteks Lätis küündib toetus 49 ja Leedus 44 protsendini.

Profiil, kuidas eestlased ettevõtjaid näevad, baseerub peamiselt presonaalsetel karaktertunnustel. Eestlaste poolt loonud pilt ettevõtjast on sarnane Euroopale ja maailmale. Me usume, et ettevõtjatele meeldib õppida uusi asju (91%, Euroopas 82%, maailmas 84%) ja ettevõtjad on need, kes elu naudivad (85%, Euroopas 82%, maailmas 84%).

Samuti on sage arvamus, just kui ettevõtjale meeldib olla vastutaja – boss (77%, 74% Euroopas ja 75% maailmas) ühtlasi väärtustab Eesti ettevõtja oma riigi turvalisust (77%).