„Valimislubaduste analüüs keskendus lubaduste maksumusele. Hindasime lubaduste mõju riigieelarvele võrreldes praeguse riigi eelarvestrateegiaga,“ ütles rahandusministeeriumi eelarvepoliitika asekantsler Kaie Koskaru-Nelk. „Kõiki erakondi koheldi võrdsetena ja analüüsiti vaid ettepanekute mõju nende sisule hinnangut andmata.“

Analüüsi eesmärk on teavitada kodanikke valimislubaduste võimalikust mõjust, täiendades seeläbi avalikku diskussiooni. Valimislubaduste analüüs pakub infot avalikkusele ning on samas kasutatav uue valitsuse tegevuse plaanimisel, pakkudes võimaluse hinnata uue valitsuse kavasse võetavate tegevuste maksumust valitsusleppe sisu arutamisel, märkis rahandusministeerium oma teates.

Analüüsi kvaliteedi tagamiseks pakkus rahandusministeerium erakondadele koostööd ja võimalust valimislubaduste sisu ja kavandatud meetmete kohta täpsemaid andmeid esitada. Kõiki erakondi on analüüsi tegemisest informeeritud ja neile on pakutud võimalust täpsustada andmeid oma valimisplatvormis esitatud ettepanekute maksumuse kohta.

Samuti on analüüsi tulemused oluliseks võimalikuks sisendiks 2016.–2019. aasta riigi eelarvestrateegia koostamisel, mis on aluseks 2016. aasta riigieelarvele. Rahandusministeerium analüüsis valimisplatvormides esitatud kavade mõju riigieelarvele ka 2007. ja 2011. aasta riigikogu valimiste eel.

Iga valimisnimekirja esitanud erakonna valimisprogramm on analüüsis jagatud konkreetseteks tegevusteks ja üldisteks seisukohtadeks. Üldised seisukohad edastavad erakonna valimisplatvormi kaudu valijatele möödapääsmatult vajalikku teavet valimiseelistuste kujundamiseks, kuid need ei allu maksumuse hindamisele nagu konkreetsed poliitikaettepanekud. Erakondade üldisi seisukohti analüüs seetõttu ei käsitle.

Valimislubaduste maksumust hinnates on rahandusministeerium kasutanud sarnast metoodikat nagu igal aastal riigieelarve koostamisel kasutatavates riigi rahandusprognoosides.

Kuna tavapärase riigi rahandusprognoosiga võrreldes tuli valimisplatvorme analüüsides töödelda rohkem andmeid ja aeg selleks oli piiratum, on mitmel juhul võetud aluseks lihtsustatud eeldusi. Analüüsitud lubaduste juures on esitatud analüüsi alused ja kasutatud eeldused. 

Analüüsitud ettepaneku maksumuse oodatavast täpsest arvulisest väärtusest olulisem on jälgida selle suurusjärku ning asjaolu, kas tegu on eelarvepositsiooni halvendava või parandava lubadusega.

Lisateadmisena on esitatud hinnangud valimislubaduste teostatavusele õiguslikus tähenduses – kas lubaduse täitmiseks on tarvilik kehtivaid seadusi muuta. Täiendavalt on välja toodud, kas analoogsed või sarnased tegevused on juba osaliselt või täielikult töös.

Erakondade valimisprogrammide põhjaliku analüüsiga saab tutvuda siin.