Vene autoturg järgib kogu Euroopa autoturu üldist langustendentsi. PwC andmetel näitasid eelmisel aastal head tulemust vaid USA autoturg, mis kasvas 7,6 protsenti, Hiina 15,7 protsendise ja Suurbritannia 10,8 protsendise tõusuga. Vene autoturg kukkus eelmisel aastal 5,5, Saksamaal 4,2, Prantsusmaal 5,7 ja Itaalias 7,1 protsenti. Käesolev aasta tõotab tulla veelgi halvem.

Selle aasta juuni kukus Venemaa autoturg võrreldes eelmise aasta juuniga 17,3 protsenti. Esimese kuue kuu tulemus jäi eelmise aasta samale perioodile alla 7,6 protsenti. See karm statistika sundis analüütikuid selleks aastaks tehtud prognoose kahekordselt kärpima. Kui varem prognoositi, et 2014. aastal on oodata automüügi kahanemist 5 protsendi võrra, siis praegu pakutakse, et jutt käib pigem 12 protsendist. Loodetakse, et sel aastal müüakse siiski 2,45 miljonit autot. Aasta varem oli see number 2,78 miljonit.

AvtoVAZ-Renault-Nissan grupi esimese poolaasta näitajad kukkusid 5,9 protsendi võrra. Volkswagen Group müük vähenes 8,8 protsenti. General Motors Groupi autosid müüdi 17,5 protsenti vähem.

Lenta.ru nendib, et venemaalaste jaoks jääb kõige populaarsemaks autoks Lada, kuid rahva armastus on ka selle rahvusliku uhkuse vastu jahtumas. Poolaasta tulemused jäid 15 protsendi võrra kehvemaks – müüdi vaid 192 808 autot. Ka populaarsuselt teist marki – Renault’d – osteti 8 protsendi võrra vähem kui aasta varem – 96 421 sõidukit. Kolmandal kohal on KIA, mida müüdi 93 973 ühikut, aastane miinus piirdus 1 protsendiga.

„Vabalangejate“ TOPi juhib Ford 39 protsendise kukkumisega. Fordile järgneb Peugeot – langus 31protsenti, ja Suzuki, mille müük kahanes 28 protsenti.
Müüginumbrite taoline kukkumine avaldab kahtlemata otsest mõju ka autofirmadele. Ja mis peamine – löögi alla satuvad autoettevõtete töötajad.

Laastud lendavad

Majandusprobleemid, mille käes Venemaa autotööstus ja –müük vaevleb, hakkavad omandama sotsiaalset mõõdet. Müügi dünaamika on masendav, tulud kuivavad kokku. Palga maksmine töötajatele muutub aina keerulisemaks. Kulusid tuleb vähendada. Tehased peatavad tootmisliine, töötajaid vallandatakse.

Vene autotööstuse selgroog AvtoVAZ rappub muutuste tuultes.AvtoVAZi president Bo Andersson on juba teinud terve rea pingutusi selleks, et ettevõtte positsioone kindlustada. Ühena nende seas lubas ta, et alates selle aasta 1. augustist istub ettevõtte juhtkond välismaistest limusiinidest ümber oma tehase toodangusse. Endale valis ta välja AvtoVAZi uue mudeli, mis kannab nime Lada Largus Cross.

Et kaotatud turuosa püüda tagasi saada, tuleb AvtoVAZ 2016. aastal välja kaua oodatud crossoveritega Lada X-Ray ja Lada X-Ray Cross. Kurb on see, et mitte kõigil AvtoVAZi töötajatel ei õnnestu tehase edusammudest osa saada – juhtkond on otsustanud vabaneda igast viiendast töötajast. Ainuüksi selle aasta jooksul lahkub tehasest 13 000 inimest. See on optimeerimise hind.
Ka teised autotootjad ei jää selles vallas Vene autotööstuse esinumbrist maha. Aprillis teatas Ford Sollers, et vallandab müügi kukkumise tõttu oma Venemaa tehases 700 inimest, mis on kolmandik sealsest personalist. Selle aasta kevadel peatas Ford oma liinid pooleteiseks kuuks. Isegi keset kõige sügavamat kriisi 2008. aastal tegi ettevõte tootmises vaid kuu aega kestnud pausi. Ka Nissan on venemaal üle läinud kokkuhoiurežiimile ja General Motors peatas 16. juulil kuuks ajaks tootmise. Kevadel oli GMi Venemaal asuvas tehases kaks nädalat kestnud seisak.

Pilt pole just rõõmustav, kirjutab Lenta.ru. Vene autotööstuse kohal on mustad murepilved. Vastuseks küsimusele, mis on selle kõige põhjuseks, kostavad autotootjad üksmeelselt: kõiges on süüdi halb makromajanduslik olukord: elanike ostujõud langeb, rubla kursi languse tõttu autod kallinevad, probleemid panganduses, mis takistavad krediidi saamist.

Lenta.ru märgib, et kogu autosektori lootus on nüüd riigil. Venemaa valitsuskavatseb eraldada autotööstuse toetamiseks 270 miljradit rubla, mida kasutatakse töötajatele palkade maksmiseks, ökoklassi autode tootmise toetamiseks ja energiakulutuste kompenseerimiseks. Nii loodab valitsus kuni 2020. aastani autotööstust vee peal hoida.

Paraku on mitmed spetsialistid nentinud, et sellest ei pruugi venemaa autoturu päästmiseks piisata.