"Kaotasime Venemaa tõttu üle 300 miljoni aastas," ütles Soome eksporti, turismi ja investeeringuid toetava organisatsiooni Finpro ekspordisuuna juht Esa Wrang Yle-le. "Aga usun, et selle aasta lõpuks on see mahajäämus tasa tehtud ja seejärel hakkame loodetavasti jõuga eksporti kasvatama."

Wrangi teatel kasvas mitte-Vene eksport toiduainetetööstuses mullu saja miljoni euro võrra. Ta lisas, et Soome toiduainetetööstuse ekspordile võis olla Venemaa-sõltuvusest pääsemine hoopis õnnistus.

"Olukord sunnib meid mitmekesistama ekspordiriikide nimekirja ning otsima aina uusi turge, tarbijaid ja levitamiskanaleid," ütles ta. "Loomulikult loodan, et ka Vene turg naaseb võimalikult kiiresti ettevõtete kasutusse."

Soome on viimastel aastatel arendanud toiduainetetööstuse eksporti sihikindlalt. Finpro eesmärk on programmi Food From Finland abil kahekordistada toiduainetööstuse eksport aastakümne lõpuks.

Soome toiduainetetööstuse liidu statistika kohaselt oli aasta esimeses kvartalis sektori ekspordiliider alkohol 37 miljoni euroga. Teisele kohale tuli kaubagruppidest või 35 miljoniga. Sealiha veeti välja 25 miljoni, piimapulbrit 24 miljoni, šokolaadi 18 miljoni ning juustu ja kaera kumbagi 15 miljoni euro eest.

Yle teatel on Soome alkoholitööstuses buum, ka väikesed pruulikojad ja destilleerijad on asunud oma toodangut hoogsalt välismaale müüma.

Wrangi sõnul on soomlastel parimad müügivõimalused Aasias, Hiina, Jaapani ja Korea turul, kus Soome tooraine annab võimaluse luua ja müüa unikaalseid trenditooteid.

Pohjanmaal asuva Kyrö Distillery Company tegevjuht Miika Lipiäinen ütles Yle-le, et Soome toodanguga on maailma vallutamine täiesti võimalik.

"Vesi, viljad, marjad ja maitsetaimed on meil täiesti maailmaklassist," rääkis ta. "Ja hoolimata sellest, mida on viimasel ajal kaeveldud, väidan, et meil osatakse küll veel brände luua ja maailma viia, kui vaid keskendutakse."

Mullu miljonilise käibe teinud Kyrö kavatseb tänavu käivet neljakordistada. Samas suureneb toodangumaht 350 000 pudelini. Napue -nimelist džinni tootva Kyrö juht Lipiäinen rääkis intervjuus Yle-le, et ettevõttel pole traditsiooniliseks reklaamiks raha, seetõttu lähenetakse marketingile loovamalt. Erinevalt kuulsast Soome Finlandia vodkast, millele omal ajal osteti koht James Bondi baarikapis, ei maksnud Kyröle midagi oma džinnipudeli pihkusokutamine praegusele Bondi osatäitjale Daniel Craigile MTV intervjuus.