2016. aasta veebruaris moodustasid toidukaubad, sealhulgas ka alkohol ja tubakatooted, esimest korda kaheksa aasta jooksul suurema osa – 50,1 protsenti – Venemaa jaekaubanduse käibest, selgub Venemaa presidendi juures asuva sotsiaalse analüüsi ja prognoosimise instituudi (RANHiGS) elanikkonna sotsiaalmajandusliku olukorra ja enesetunde igakuisest monitooringust, vahendab Kommersant.

Eelmine rekord püstitati 2009. aasta mais, kui toidukaupade osa moodustas 49,6 protsenti jaekaubanduse käibest. 2015. aastal oli see number 48,6 protsenti ja 2014. aastal 47 protsenti.

„Praegu on märgatav elanikkonna kulutuste osakaalu kasv toidukaupadele, mis on täiesti loogiline, lähtudes reaalsete sissetulekute vähenemisest… ja vaesuse kasvust – on teada, et mida vaesem on kodumajapidamine, seda suurema osa eelarvest kulutab ta toidukaupadele,“ selgitavad monitooringu autorid.

RANHiGS-i andmetel vähenesid 2016. aasta veebruaris venemaalaste reaalsed sissetulekud võrreldes 2015. aasta sama ajaga 6,9 protsenti ja reaalpalk 2,6 protsenti. Elatustaseme alanemist on märganud 50 protsenti elanikkonnast. Kokku hoidma pole hakanud mitte ainult vähekindlustatud, vaid ka keskkihid.

RANHiGS teatab, et majandusliku olukorra muutumise hinnangutes valitseb pessimism: „Kriisist väljumise horisont kaugeneb.“ Ühe uuringu autori, Maria Ivanova sõnul võib toidukaupade osa venemaalaste kulutustes veelgi suureneda.

Küsitluste järgi ootab olukorra halvenemist Venemaal lähima paari aasta jooksul üle 40 protsendi elanikkonnast, 30-35 protsenti vastanutest kardab kas palga kärpimist või töö kaotust.