Raadiosaates olid külalisteks TS Laevade juhatuse esimees Kaido Padar, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Merike Saks ja riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjoni esimees Artur Talvik. Loomulikult oli teemaks praamiühendus saarte ja mandri vahel, täpsemalt nelja parvlaeva ostmine kahelt tehaselt - Türgist ja Poolast.

Sel nädalal selgus, et üks Poolas valmiv parvlaev „Piret" ei saa õigeks ajaks valmis. Tagatipuks tuli välja, et leping TS Laevade ja Poola tehase vahel on selline, mis ei võimalda neilt hilinemise korral suuri trahvisummasid küsida. TS Laevad peavad leidma asendus-parvlaeva.

Kaido Padar kinnitas saates veelkord, et kolm ülejäänud laeva on graafikus, ehkki lisas, et mida lõpupoole ehitusega jõutakse, seda pingelisemaks läheb. Padar kinnitas ka, et Poola tehasega on plaanis lähiajal allkirjastada lisaleping, millega loodetakse trahvisummad paika saada.

„TS Laevade juhatus ei soovi avalikkuse ette tulla iga kuu uute tähtaegadega. Kui me poolakatega lepingulisa allkirjastatud saame, siis ütleme, mis kuupäevaks neljas laev valmis on," ütles Padar.

Ta ütles ka, et isegi plaani B korral mahuks TS Laevad äriplaanis välja toodud eelarve piiresse. Isegi kolme parvlaeva hilinemise suudaksid nad alla neelata.

Uue faktina tõi mees välja, et TS laevadel läheb tegelikult vaja veel ka viiendat alust, sest nad peavad tagama toimiva ühenduse ka juhul kui üks uus parvlaev peaks rivist välja kukkuma. Seda 24 tunni jooksul. Kreekas on juba üht alust vaatamas käidud.

"Leping ütleb, et kui neljast laevast ühel toimub rike, siis Tallinna Sadam peab tagama varulaeva olemasolu 24 tunni jooksul. Pole öeldud, milline see viies laev peab olema, aga kui mõtleme seda, et kuna suurem reisijatemaht on Virtsu-Kuivastu liinil, siis võib-olla ministeerium ütleb paari-kolme aasta pärast, et sinna on kolmandat laeva vaja. Me vaatame sellist pikka perspektiivi praegu," lisas ta.

Talvik rõhus vastutusele

Artur Talvik rõhutas saates korduvalt, et oluline on selliste suurte tehingute puhul vastutuse võtmine, ka poliitilise vastutuse võtmine.

„See on hämmastav. Äriühing on süüdi. Juhatus. Aga valitsus või Eesti riik nagu on kombeks öelda, on 100% omanik. Ei saa öelda, et Tallinna Sadam või TS Laevad on tavaline äripartner. Sadamat juhitakse nõukogu tasandil poliitiliselt. Kui pealiskaudselt seal käsitleti suuri lepinguid? Kõrged riigiametnikud on kogu selle ülemineku arhitektid olnud ja sellel silma peal hoidnud. Kaido (Padar - toim) on sümpaatne inimene, aga ta on kahvlisse pandud. Eelmine juhatus tegi käki, mida nõukogu ei korrigeerinud. Nüüd võib TS Laevad saada 5 miljonit eurot trahvi. See on sama nagu ma teeks oma naisele hilinemise eest 5 miljonit trahvi," rääkis Talvik. Ta lisas, et reforierakond ei saa end vastutusest puhtaks pühkida.

Kaido Padar palus saates Eesti rahvalt mõistvat suhtumist. Eelmisel vedajal oli pikki aastaid aega, et teenus käima saada.

„Prooviks selle asja nüüd ära teha. Alguses palun mõistvat suhtumist, kui kellelgi läheb aken uduseks või tulevad muud probleemid. Me kindlasti eksime," ütles Padar.